July 26, 2010

Saat2 Lucu Bersama Tourist Guide China


Trip sekeluarga ke Beijing dan Tianjin pada Oktober 2009 disambut oleh seorang pemandu pelancung wanita. Ika namanya. Fasih berbahasa Melayu loghat Indonesia. Kami senang dengannya. Mesra dan amat mengambilberat. Destinasi pertama kami ke Tiananmen Square dan Forbidden City. Segalanya berjalan lancar. Semua perkara yang diterangkan Ika senang difahami.

Saat lucunya bermula bila berada dalam van. Suara Ika agak lembut bila menerangkan sesuatu. Dengan deruman engin van dan lalulintas, kadang2 kami tak berapa dengar apa yang disebutkannya. Isteri dan kak ipar ku duduk di kerusi hadapan. Paling hampir dengan Ika yang duduk di sebelah pemandu. Tiba2 kedua dua menganggukkan kepala, tanda faham apa yang disebut Ika. 'Ohhh... tembak haiwan..' kata isteri dan kak iparku. 'Mungkin tempat maharaja China memburu agaknya'  Menyampuk cakap Ika. Aku dan anak ku di belakang tergelak kecil. 'Bukanlah mama, Ika kata Temple of Heaven lah,  bukan tembak haiwan !' bisiknya pada mamanya. Tergelaklah kedua dua mereka. Ika nampak hairan dan blur.

Sekali lagi kedua mereka mengangguk kepala, 'Ohhh, beratus biri2 ye.., ladang ternakan Maharaja le tu' bunyinya. Kedua dua kami kat belakang macam nak pecah perut tahan gelak. Ika kata beratus bilik2 depa dengar lain pulak. Itulah yang melucukan. Orang kat belakang dengar, yang kat depan kureng sikit. Mungkin letih agaknya. Maklumlah melawat Tiananmen Square dan Forbidden City sebelum tu memang memenatkan. Apa taknya kami terus ke distinasi ni dari Tianjin airport.

No comments: