July 25, 2010

Israel Tak Takut Islam Selagi.....?


Jumaat lepas aku ke Shah Alam ada urusan kat URA. Bila urusan selesai awal berpeluanglah ke masjid Seksyen 18 sebelum masuk waktu. Ada takzkirah disampaikan. Lepas aje buat solat sunat tahayattul masjid, berdoa dan diikuti bisikan doa beriktikaf.dalam hati. Nampak bersemangat uztaz tu menyampaikan takzkirahnya. Intipati takzkirahnya berkaitan dengan kehebatan umat Islam zaman Nabi s.a.w. dan perpaduan ummah. Apa yang dicakapkannya memang betul dan menginsafkan. Tapi iman kita ni kadang2 macam belon. Bulat dan berkilat  selepas dengar tazkirah atau ceramah. Bila keluar aje pintu masjid terus lupa. Kempes balik lah belon tu.

Ada satu point dari ustaz tu yang membuka mata. Dia kata orang Islam tak akan menang berlawan dengan Israel. Bagi Israel mereka tak takut ancaman dari umat Islam, selagi solat subuh berjemaah umat Islam tidak seramai solat Jumaat. Kalau kita ingat zaman Nabi s.a.w. dulu bila berperang tenteranya tak ramai berbanding musuh, tapi boleh menang. Sebabnya semua kita tahu.

Agak mudah dan sinis pandangan ustaz ni. Setahu aku solat subuh kat tanah suci aje yang penuh masjid. Tapi bila difikirkan ada betulnya. Tak pandaiah aku nak kupas panjang. Pokoknya, perpaduan itu bermula di masjid dan diperlihatkan oleh saf2 jemaah bersolat pada setiap waktu. Hasilnya terpancarlah keluar nur iman berpaksikan masjid dan dapat mewujudkan masyarakat yang bersatu padu dan jitu hatinya pada agama. Barulah menggeletar Sang Israel dan kuncu2 melihatnya.

No comments: