April 2, 2011

Kelebihan Universiti Mansoura di Mesir


Dua minggu lepas berpeluang menghadiri taklimat peluang2 melanjutkan pengajian dalam bidang Perubatan, Pergigian dan Farmasi di Mesir, Indonesia dan Rusia untuk lepasan SPM, STPM dan Asasi. Ia dianjurkan oleh Global Medic Network yang beribu pejabat di Bangi. Dah lima tahun  agensi ini menghantar pelajar2 Malaysia ke tiga2 negara yang disebutkan. Dah anak bongsu ni berminat nak jadi doktor. Bawalah dia mendengarnya.

Yang paling menariknya ialah pengajian perubatan di Universiti Mansoura Mesir. Universiti ini menawarkan program berkembar dengan Universiti Manchester UK. Hanya enam tahun pengajian untuk peringkat Ijazah. Paling best tu, pelajar2 lepasan SPM yang terpilih akan terus masuk ke tahun 1 September ni. Tak payah melalui program matrikulasi atau A level. Pelajar2 lepasan matrikulasi pun kena masuk Tahun 1 balik. Sebab Universiti ni hanya  pakai keputusan SPM.

Boleh jimat satu atau dua tahun pengajian kalau ke Universiti Mansoura. Tak perlu masuk program matrikulasi atau A level. Yuran dan kos sara hidupnya pun murah. Kena betul2 study dan berkorbanlah pada tahun pertama. Kalau result ok boleh mohon biasiswa mula tahun kedua. Ramai kawan2 dan senior2 kat sana yang dihubungi memberikan maklumbalas yang positif. Katanya, suasana kampus dan bandarnya pun tenang dan nyaman. Tak sesibuk Cairo atau Alexandria. Sesuai untuk pengajian perubatan dan seumpamanya. Tambahn pula, Mansoura juga dikenali sebagai Bandar Perubatan. Terdapat banyak hospital di sana.

2 comments:

Cendol said...

saya pun merancang untuk ke universiti ini..insahAllah

checidda said...

TQ info..anak buah sy bercadang nak buat medic kat sana...pembelajaran dalam BI tau campur arab yerr?