April 12, 2011

Boleh Dapat RM1,000 Untuk Satu Idea


Beberapa hari lalu, pertama kali berpeluang bertandang ke rumah salah seorang jiran di Desa Bestari.  Walhal, dah agak lama kenal. Asyik lambai tangan dari jauh dan kadangkala jumpa di majlis2 bacaan Yaasin dan tahlil aje.  Tak sempat nak bersembang panjang. Jiran ni bertugas di ICU Pejabat Perdana Menteri Putrajaya. 

Dalam dok bersembang, tiba2 dia macam teringat untuk menyampaikan berita yang agak menarik ni. Katanya, 'Ada peluang dapat hadiah RM1,000 untuk satu idea'. 'Easy Money' sambungnya. Layari laman web Pemudah (www.pemudah.gov.my). Orang ramai hanya perlu kemukakan idea untuk memperbaiki peraturan / perundangan / lesen kerajaan sediada yang dirasakan sudah lapuk dan tak relevan. Kita hanya perlu  mencadangkan idea kreatif  dan inovatif untuk menambahbaik sektor awam secara online.

Kalau satu idea kita diterima dapatlah RM1,000. Bayangkan pulak kalau sepuluh idea diterima. RM10,000 lah jawabnya. Tarikh tutup peluang ini ialah pada 30 April 2011. Keputusan akan diumumkan pada Jun 2011. Tunggu apa lagi ? Lontarkanlah idea2 yang terpendam tu. Asyik dok komplain  perkhidmatan kerajaan buat apa. Idea dan pandangan kita tu boleh jadi sedekah. Terutama yang bermanafaat dan memudahkan orang ramai. Bukan dapat pahala aje, diberi habuan lagi.

No comments: