September 8, 2012

Pengalaman Berharga di Hospital


Dah lama tak ke hospital untuk rawatan. Seingat aku last pergi hospital pada tahun 1991. Operate mata sebelah kiri. Ada cataract. Kat hospital swasta. Sudah pastilah layanan dan khidmatnya amat memuaskan. Sesuai dengan bayaran yang dikenakan. Masa tu ofis tanggung sepenuhnya. Bolehlah pergi hospital macam tu. Lepas tu kalau sakit sikit2 cari klinik swasta yang paling dekat dengan rumah. Segala urusan cepat.

Bila sakit kali ni, rawatan klinik tak memadai lagi. Nampaknya terpaksa ke hospital. 'Kena dapatkan rawatan pakar di hospital.' nasihat doktor. Bila dah kerja sendiri, tak adalah lagi bantuan ofis seperti dulu. Semuanya kena tanggung sendiri. Kena cari hospital kerajaan nampaknya. Bila google di internet, Hospital Serdang ada perkhidmatan dan kepakaran berkaitan penyakit ku ini.

Pukul 10 pagi dari rumah terus ke Hospital Serdang. Lebihkurang 45 mimit sampai. Keadaan parking kereta kat hospital macam ada pesta. Semua ruang dah diisi. Sepanjang-panjang jalan kiri-kanan dalam dan luar hospital penuh. Habis kawasan2 lapang dan tanah kosong jadi mangsa. 'Ramainya orang sakit' fikir ku. Akhirnya, tepaksa parking kat luar, tepi jalan utama. Jauh jugalah menapak.

Sampai di lobi utama, terus ke kaunter pertanyaan. Lega. Tak ramai pun orang. 'Nak jumpa doktor pakar.' kata ku pada pegawai bertugas. 'Encik ada bawa surat klinik ?' tanya dia. 'Surat ?? surat apa ???' jawab ku terpinga-pinga. 'Hospital ni hospital rujukan. Kami hanya terima terus kalau kes2 kecemasan saja. Encik kena ada surat dari klinik kerajaan atau swasta yang recommend ke hospital ni. Lepas tu baru boleh set appointment dengan doktor pakar. Tak boleh terus dapat jumpa doktor hari yang sama. Kena tunggu.' jelasnya agak panjang. Terkebil-kebil aku bercampur hampa. Terpaksalah balik untuk dapatkan surat doktor klinik. 

Dalam perjalanan balik 'Ahhh..give up. Pergi hospital swasta ajelah. Lebih mudah.' fikir ku. Terus call dan buat appointment. Esoknya terus ke hospital pakar. Sambutan misi2 muda di kaunter amat mesra. Berdaftar dan tunggu dalam 15 minit terus dapat jumpa doktor. Lepas cerita dan sembang sikit2, doktor pun check. 'Kena pergi Hospital Serdanglah. Peralatannya lebih lengkap untuk periksa penyakit Encik ni.' 'Pulak dah ??' respon ku dalam hati. 'Sebenarnya saya dari sana. Nanti jumpa saya pukul 10 pagi esok. Boleh ?' tanya dia. Apa nak buat tak ada pilihan nampaknya. Tak pasal2 kena caj RM83 untuk pendaftaran dan consultation yang tak sampai 10 minit.

Walaupun appointmentnya pukul 10, 8.30 pagi aku dah sampai Hospital Serdang. Kali ni dapat parking tepi jalan dalam kawasan hospital. Taklah jauh sangat. Lebihkurang 100 orang dah menunggu di kauter pendaftaran. 'Pukul berapa nak dapat jumpa doktor kalau macam ni punya ramai.' merungut dalam hati. Nasib baik kaunternya banyak dan setiap urusan cepat. Lebihkurang 30 minit sampailah giliran ku. Yang kerja sendiri  macam aku ni kena caj RM30 kos pendaftaran. Sekelas warga asing. Kalau kerja kerajaan kena RM5. Bayar ajelah tak usah banyak soal.

Pukul 9.30 dah dapat jumpa doktor yang jumpa semalam. Senyum dia bila nampak aku.  Lengkap dan canggih sungguh peralatan Hospital Serdang. Memudahkan doktor buat kerja. Doktor tu explainlah agak detail penyakit ku lepas pemeriksaan. Jelas dan puas hatiku.  Lepas tu ke kaunter farmasi untuk ambil ubat pula. Masa dapat ubat terpaksa kena minta beg plastik pulak. 'Lain kali datang bawa beg sendiri ya Encik.' kata pegawai farmasi tu penuh sopan. Maklumlah pertama kali ke sini. Tak sangka beg plastik isi ubat ni amat berharga di Hospital Serdang.

Lebihkurang pukul 12 tengah hari selesai urusan ku. Banyak yang dapat ku pelajari dalam 3 hari berulang alik ke hospital. Memenatkan dan lucu pun ada.

No comments: