September 2, 2012

Pak Ngah Yahya - Part 6 (Dia Hanya Minta Diingati)


Perkara macam ni dah lama tak berlaku pada keluarga. Isteri anak buah yang baru berkahwin tiba2 jatuh sakit. Doktor hospital tak dapat mengesan punca penyakitnya. Degup jatungnya seperti seorang atlit baru lepas habis bertanding lumba lari. Amat pantas. Akibatnya, dia sentiasa tercungap dan mudah letih. 

Akhirnya ikhtiar lain terpaksa dibuat. Jumpa seorang Ustaz yang dikatakan mahir perubatan alternatif.  Tiba2 Ustaz bertanya, 'Siapa punya benda di air ini ?' Terperanjat dan terpinga-pinga semua yang hadir. Tak tau apa maksud soalan Ustaz. Tak hairanlah, sebab semua yang hadir ahli keluarga sebelah isteri anak buah. Orang Penang. Nasib baik anak buah ku ni tau sedikit sebanyak latarbelakang keluarga dia. Diceritakan serba sedikit pada Ustaz. Nak cakap banyak tak berapa pasti. Maklumlah dia kira dah masuk generasi ketiga. 'Dia ni baik dan alim orangnya' komen Ustaz ringkas ditujukan pada benda yang di air itu. Mereka dinasihatkan balik ke Melaka dan buat apa yang patut.

Penyelesaiannya mudah apabila berlaku kejadian seperti ini pada salah seorang ahli keluarga. Selalunya ia berlaku semasa atau selepas majlis kenduri kahwin. Masa Tok Aki ada, dia sentiasa ingat 'menjemput' atau 'memaklumkan' pada anaknya Yahya. 'Kad Jemputannya' mudah aje. Sedikit cebisan daging lembu yang dah disembelih untuk kenduri kahwin dan buah pisang diletakkan di atas bekas kecil. Lepas tu, tuan rumah atau pengantin kena baca selawat dan berludah sedikit ke atas bingkisan tu. Selalunya, Tok Aki ditemani oleh beberapa orang ahli keluarga akan ke pantai lepas Maghrib. Sampai di pantai diserulah nama Yahya dan diletakkan bingkisan tu di permukaan air. Itu saja yang perlu dibuat. InsyaAllah, tuan rumah atau pengantin yang sakit sembuh lepas tu.

Tok Aki sebagai salah seorang imam kat kampung ada juga merujuk pada ustaz2 pasal hal ini. Takut2 ia jadi kurafat atau syirik. Komen ustaz, 'Tak mengapa. Selagi kita menganggap setiap kejadian itu  datangnya dari Allah swt. Sedikit 'juadah' yang diberi padanya hanya sebagai simbolik tanda kasih dan ingatan pada ahli keluarga kita yang istimewa ini. Yang sakit tu pula, kita cuma berikhtiar. Samalah macam kita makan panadol bila demam. Yang pulihkan kita Allah bukan panadol.'

Bila Tok Aki dah tak ada, tugas 'menjemput' Yahya ni diambil alih oleh pak2 saudara. Kira pangkat adik2 Yahyalah. Mereka sentiasa ingat pesan Tok Aki. 'Yahya perlu dimaklumkan, kalau nak buat kenduri kahwin.'  Dia pun nak tumpang gembira bila nak terima ahli keluarga baru. Wallahualam.

Bersambung....


No comments: