September 23, 2012

Bersembang Dengan Jin


Tiba2 anak buah yang tumpang bermalam di rumah terjaga dari tidurnya. Nampak macam ada orang perempuan sedang bersolat. Sedang rukuk. 'Dah Subuh ke ?' Ditoleh ke kanannya, anak perempuan ku (sepupunya) masih tidur. 'Siapa yang bersolat ?' Tengok jam baru pukul 3.00 pagi. Tubuh yang bersolat tu beransur-ansur berundur dan hilang. 'Ahhh... mungkin mimpi'. Dia terus menyambung tidurnya. Kisah ni diceritakannya kepada kami masa sarapan.

Bilik tu sentiasa kosong sejak anak perempuan ku pindah ke Shah Alam. Tapi sejak kebelakangan ni rasa lain macam kalau lalu depan bilik ni. Kadang2 naik bulu roma tak semena-mena. Bau harum juga kerap dihidu. Untuk kepastian, jumpa Ustaz yang memindahkan Syafie dan orang2nya dulu.

'Ada yang dah singgah rumah kau ni.' kata Ustaz lepas buat 'scanning'. 'Dia ikut orang yang berkunjung ke rumah masa kau buat kenduri dulu. Tak apa nanti Ustaz boleh suruh dia pindah dan kalau kamu nak bersembang dengan dia pun boleh. Sediakan beberapa biji botol. Ramai juga yang mengikutnya.' arah Ustaz ringkas.

Selang beberapa hari Ustaz pun datang. Seperti biasa Ustaz akan mulakan dengan berzikir dan baca beberapa surah lazim. Ustaz suruh letak botol2 tu kat depan tangga. 'Turun..!!!' arah Ustaz dengan suara yang tegas. 'Tutup botol2 tu dan bawa ke sini.' Ustaz membelek salah satu botol tu dan membuka penutupnya. Tiba2 gerak tubuh Ustaz seperti seorang perempuan lagaknya. Duduknya berubah kepada duduk bersimpuh. Penuh sopan dan ayu. Diambilnya kain batik disebelahnya dan dijadikan tudung menutup rambut di kepala. Sungguh kemas simpulan tudungnya. Terkebil-kebil kami melihatnya.

'Assalammualaikum..' suaranya lembut dengan senyum simpul memberi salam. 'Mualaikumsalam' jawab kami. 'Nenek datang dari mana ?' tanya ku. Masa tu kami langsung tak rasa seram atau takut. Nampak dia sungguh mesra dan bersahaja. 'Dari Gunung Ledang' jawabnya ringkas. 'Apa nama nenek ? tanya isteri ku. 'Puteri Mayang Mengurai.' jawabnya. 'Nenek suka tinggal sini. Nak sembahyang pun senang. Kadang2 kamu tak bau wangi ke ? Masa tu Nenek sedang menyapu haruman ditubuh.' sambungnya. Tiba2 dia menangis tersedu-sedu. 'Tapi cucu tak nak Nenek. Nampaknya Nenek kena pindah. Nenek tak boleh buat apa2. Dah dikawal oleh Ustaz.' 'Bukan apa Nek, kami takutlah nak duduk sama2.' balas isteriku. 'Tak apalah, Nenek baliklah ya.' jawabnya dengan sedu sedan sambil bersalam dengan kami.

Nasihat Ustaz kita memang tak digalakkan bersahabat dengan jin. Takut menjadi riyak dan syirik. Lama-kelamaan ia akan menjadi saka bila kita dah tiada. Menyusahkan anak cucu nanti. Ustaz suruh buangkan botol2 tu ke sungai yang jauh dari rumah.


No comments: