October 22, 2011

Beratur depan Tandas Yang Kosong


Bila tiba musim haji, pasti teringatkan beberapa kisah masa di sana dulu. Banyak cabaran dan pengajaran. Salah satunya tentulah bila menghadapi detik cemas nak melepaskan hajat. Terutama pada waktu pagi lepas sarapan. Time nilah kemudahan awam ni paling sibuk. Kalau tak bernasib baik kena beratur panjang. Masa tulah 'ketahanan dan kesabaran' luar dan dalam diuji. Doa sentiasa diminta pada Allah s.w.t. 'Moga dipermudahkan segala urusan'. Sudah tentulah termasuk bab yang ni. Pemakanan memang sentiasa dijaga, Untuk mengelakkan perut meragam. 

Nasib baiklah pagi tu keadaan perut ni okey. Untuk mendisplinkan diri, sama-samalah beratur tunggu turn. Alhamdulillah, tak perlu terburu-buru atau cemas. Boleh tunggu giliran dengan tenang. Yang tak seronok tu, line aku ni tak bergerak-gerak. Jiran2 sebelah lama dah silih berganti penghuninya. 'Apa hal ?' Mulalah masing2 pandang satu sama lain. Dah mula gelisah dan merungut nampaknya semua. Kawan depan sekali nampak dah hilang sabar. Diketuknya pintu tandas. Mula2 pelahan. Tak ada respond langsung orang di dalam. Lama2 naik anginlah kawan. Diketuknya kuat2. Terkeluarlah juga kata2 yang tak sedap didengar. 

Salah sorang kawan dapat idea. Panjat dan jengok. Takut2 dah tertidur atau pengsan penghuni di dalammya. Kami pun bantu membantulah mengangkat kawan yang paling kecil badannya untuk meloloskan diri dari ruang atas pintu tandas. Pakat tersenyum dan tergelaklah masing2. Bila kawan yang memanjat tadi  berjaya buka pintu dari dalam. Rupanya tandas ni tak berpenghuni sejak mula lagi. Hairan juga macamana tandas ni boleh terselak dari dalam. Ini semua salah-satu ujian NYA pada kita. Nampak kecil  saje. Tapi kesabaran tu sentiasa diuji di tempat2 dan keadaan yang kadang2 kita tak sangka. Wallahualam.

No comments: