October 29, 2011

Teringatkan Norhashima


'Norhashima' gabungan dua nama. Norah dari nama Emak dan Hashim arwah Abah. Kami adik beradik mencadangkan nama ini. Disambut baik Abah dan Emak.  Masa tu Norhashima masih dalam kandungan. Tak tau lah macam confident aje nak dapat adik perempuan. Langsung tak terfikir nama lelaki. Padahal zaman tu tak buat scan. Dok pakai petua orang tua2. Masing2 tak sabar menunggu kelahirannya. Bakal jadi anak kesembilan dalam keluarga.

Norhashima amat kecil masa dilahirkan. Tak macam bayi biasa. Nampak macam tak sihat. Asyik menangis. Kerap berulang alik ke klinik. Akhirnya kena masuk hospital. Doktor sahkan Norhashima mengidap penyakit jantung berlubang. Masa tu penyakit ni jarang didengar. Usianya tak sampai dua bulan. Allah s.w.t. lebih menyayanginya. 

Hancur luluh hati kami sekeluarga. Teringat lagi bagaimana jenazahnya dikendung Abah hingga ke pusara. Tak puas menatap  wajah Norhashima.  Apatah lagi mendukung, mendakap dan membelainya. Kalau umurnya panjang, mungkin dah berkeluarga dia. Dia ahli keluarga terakhir. Tiada lagi adik lepas tu. 

Sebagai pengubat duka. Bayi dan anak2 kecil yang meninggal dunia ini diceritakan Nabi s.a.w. akan berkumpul di pintu syurga. Menunggu ibu bapa mereka. Anak2 ini tak akan masuk selagi tidak bersama ibu bapa masing2. Semoga Norhashima juga akan memimpin tangan Abah dan Emak di pintu syurga. Wallahualam.

No comments: