January 26, 2011

Memahami Bandar DiRaja Kuala Kangsar


Ramai pasti bertanya mengapa sebuah jet fighter jenis McDonnell Douglas A-4 Skyhawk diletakkan di tengah2 Bandar DiRaja Kuala Kangsar ? Apa kaitannya dengan status Bandar DiRaja dengan objek ni ? Ini bukan bandar tentera. Selalunya, bila disebut Bandar DiRaja sudah pasti benda2 berkaitan dengan Kesultanan Melayu lebih ditonjolkan. Seperti istana, galleri, muzium dan mercutanda2 yang lebih sesuai dipersembahkan. Termasuk jugalah ciri-ciri senibina bangunan serta landskapnya lebih mirip ke arah kesenian Melayu. Maka ada yang mula memberi komen atau pandangan secara sinis bila pertama kali berkunjung ke bandar ini. Betapa jet pejuang ni boleh dikatakan 'salah tempat' atau tak sesuai dengan imej Bandar Kuala Kangsar.

Persoalan ini terlerai bila berbincang dengan YDP MPKK. Katanya jet pejuang ni merupakan hadiah yang diterima oleh Sultan Perak pada tahun 2004. Sebagai Sultan, baginda berhasrat untuk berkongsi kegembiraan menerima hadiah ini bersama rakyat dan bandar Kuala Kangsar khususnya. Justru itu, diletakkanlah jet pejuang ni di tempat yang ada sekarang. Di tambah dengan sedikit idea  kreatif YDP membina struktur ala landasan kapalterbang. Nampaklah hebat sikit. Seolah-olah jet tu tengah nak berlepas ke udara.

Apa yang dapat dipelajari di sini ialah pembangunan Bandar DiRaja tidak semestinya terhad kepada ciri2 atau komponen tradisional berkaitan kesultanan Melayu. Ia boleh berupa benda atau objek baru yang berada di sekeliling Sultan. Umpamanya, hadiah2 atau cenderahati yang telah atau akan diterima baginda.  Terpulang pada bagindalah nak di letakkan di mana benda2 tersebut. Ia akan menjadi satu lagi tarikan  baru kepada Bandar DiRaja Kuala Kangsar. Pasal isu kesesuaian dengan status Bandar Diraja? Jawapannya sudah pasti sesuai kerana asalnya benda ni milik Sultan.

2 comments:

ye saya said...

adakah public phone di kuale itu juge merupakan salah satu hadiah sultan???

Unknown said...

jom ramai2 gi kuala kangsar - http://www.facebook.com/kualakangsar.perak