January 20, 2011

Ibu Bapa Kena Ada Facebook



Cuba tanyakah pada 10 remaja. Adakah mereka mempunyai akaun facebook ? Jawapannya sudah pasti hampir semua memilikinya. Ia saluran rangkaian sosial maya paling top masakini. Di sinilah mereka bertemu kawan2 dan kenalan baru, berchit-chat dan sebagainya. Aktiviti, perasaan gembira dan duka mereka diluahkan di sini hampir setiap saat dalam sehari.

Walaupun ada isu tentang buruk baik facebook ini, tapi yang nyata ia telah menjadi satu fenomena dan cara hidup masyarakat masakini. Sebagai ibu bapa, rasanya salah satu cara untuk memahami hati anak2 ialah melalui facebook. Dengan siapa mereka berkawan. Apa topik yang mereka selalu bincangkan. Malah masalah dan kesulitan yang mereka hadapi dapat dikesan dengan cepat. Walaupun kadang2 tanpa disedari mereka.

Tujuannya bukan nak menceroboh privacy mereka. Niat ibu bapa sentiasa yang terbaik untuk anak2. Kita cuma mahu 'memantau' dan mengesan kalau2 ada perkara2 yang tidak baik terbibit dari aktiviti facebook mereka. Lagi cepat dikesan lagi baik. Bawa berbincang dengan anak2. Malah anak2 akan jadi lebih close dengan ibu bapa dengan berfacebook. Terutama mereka yang duduk berjauhan.

No comments: