October 23, 2012

Bermusafir ke Guilin Part 1 : Macam Buaian kat Rumah Je !

Cuaca di Guilin biasa saja. Taklah sejuk sangat bila sampai. Sekitar 23 darjah Celsius. Disambut oleh Mr. Sen di airport sebagai pemandu kami. Boleh berbahasa Inggeris. Taklah terer sangat english dia. Dia yang mengaku sendiri pada kami. Janji boleh faham sudahlah. Destinasi pertama ke Yao Mountain. Gunung tertinggi di Guilin. Puncaknya 908 meter dari paras laut. Lebihkurang 45 minit dari  Guilin Airport.



Bila tengok cable car Yao Mountain ni macam tak yakin je. Sebiji macam buaian kat rumah. Simple sungguh rekabentuk dan strukturnya. Lebihkurang cable car kat Bukit Merah Lake Town. Tak macam cable car Gunung Mat Cincang atau Pulau Sentosa. Nampak lebih selamat.  Aku dan isteri fikir dua tiga kali juga nak naik. Puas Mr. Sen pujuk kami. 'Don't worry, very safe.' katanya. Bila dah naik rasa seronok pulak. Lapang sungguh rasa pandangan. 


Panorama lembah dan gunung ganang sekitar Yao Mountain memang indah dan mengasyikkan. Hilang rasa takut walau berada di paras yang tinggi. Lebih 40 minit mendaki dengan cable car sepanjang lebihkurang 1,400 meter. Banyak juga produk sampingan yang menarik di puncak Yao Mountain. Gerai2 jualan cenderhati pun ada. Yang lain lebih kepada benda2 sejarah dan kepercayaan agama penduduk Guilin. Kita orang Islam tengok sajalah. Yang penting menikmati pemandangan menarik dan udara gunung yang nyaman.


Separuh jalan menuruni Yao Mountain, kita diberi pilihan untuk menurun secara meluncur. Dipanggil Toboggan slide. Terima kasih aje le. Tak berani. Biarlah anak2 saja yang mencubanya.


Bersambung.....

No comments: