October 25, 2012

Bermusafir ke Guilin Part 3 : Kena Sebut 'Lee Chong Wei'

Menaiki boat untuk Li River Cruise bersama dengan satu group pelancong lain. Nampak wajah2 mereka dan bahasa bualan macam orang China tempatan. Murah dengan senyuman. Asyik memerhatikan kami. Mungkin tak pernah tengok orang Malaysia. Terutama gadis dan wanita Melayu bertudung. Kami hanya balas dengan senyuman saja. Nak bersembang memang mustahil. Mereka tak boleh berbahasa Inggeris. Pakat lawan senyum sajalah.

Bila boat mula bergerak, semua naik ke atas bumbung. Baru nampak jelas panorama kedua-dua tebing Sungai Li. Memang cantik dan menarik. Suasana jadi meriah bila group China ni asyik bersorak dan menyapa boat2 lain yang berselisih dengan boat kami. Sapaan mereka akan dibalas penumpang2 boat lain.



Bila semua nampak dah puas, turunlah ke bawah berehat. Masa nilah konon nak bersembang dengan mereka. 'Me Malaysia, you know Malaysia ?' Mereka nampak blur. Pasti tak faham. Tiba2 terlintas dalam fikiran ku, 'Lee Chong Wei, badminton, Malaysia.' 'Oohh, Malaysia, ya ya ya, Lee Chong Wei, Lin Dan.' balas mereka sambil mengayakan pukulan reket badminton. Barulah mereka nampak faham sambil mengangguk-angguk kepala. 

Isteri ku berikan mereka wang kerta RM1 baru sebagai tanda cenderhati kepada ketua group ni. Explainlah kat depa sikit lebih kurang ciri2 yang ada pada wang kertas Malaysia. Tak pastilah depa faham ke tidak. Riak wajah tu nampak ceria dan bangga dapat cenderhati tu. Sebagai balasan agaknya, ketuanya belikan majalah pelancongan Guilin yang dijual di atas boat yang berharga 30 yuen untuk anak ku. Beliau sempat menandatangani majalah tu dalam tulisan China. Kami bersalam-salaman sebelum berpisah. Sampai di jeti tanyakan Mr. Sen makna tulisan di majalah tu.  Dia kata tulisan tu bermaksud 'Cenderhati dari kaum Monggolia'.


Bersambung....

No comments: