October 29, 2012

Bermusafir ke Guilin Part 4 : Cabaran2

Guilin bukan tempat pertama kami bermusafir ke China. Sebelum ni pernah Ke Beijing dan Guangzhou. Dapat dirumuskan ada beberapa pekara menjadi cabaran bila ke negara China. Ia boleh mengurangkan keseronokan kita ke sana. Antaranya :

Makanan

Tidak dinafikan untuk mencari restoran muslim memang payah di Guilin. Hanya satu saja tempat yang dibawa. Endian Halal Restoran. Terletak di sebelah Masjid Guilin. Makanannya memanglah sedap. Tapi kalau duduk 5 ke 6 hari asyik makan kat situ dan menu yang sama je mestilah boring. Akhirnya, makan maggi dan roti yang dibawa dari Malaysialah jawabnya. Untuk mengurangkan rasa jemu. Kadang2 kami order menu lain. Macam nasi goreng, mee dan sebagainya. Janji jangan terlebih budget dalam pakej.


Destinasi2 Wajib

Yang ni pulak arahan dari Kerajaan China. Semua tour agents wajib bawa. Kalau tidak kena blacklisted. Kedai Teh, Kedai Sutera, Kedai Ubat, Kedai Urut Kaki dan Kedai Jade. Pertama kali pergi tak apalah. Boleh dapat sedikit maklumat dan ilmu. Tapi bila tiap kali pergi, mesti ke sini. Apa hal ? Lepas tu harga barang2nya bukan murah. Contohnya, sebotol minyak angin atau sekotak teh dijual sampai beratus yuen. Depa bagitau Kerajaan China cukai 40 peratus setiap hasil jualan. Tu sebab kena jual mahal. Itu masalah kau orang lah. Kita datang ke China bukan nak beli ubat, Tak kan kita nak dipaksa perhabis beratus atau beribu ringgit untuk benda2 ni. Kakitangan kedai2 tu pulak agak agresif bila memujuk kita membeli. Kalau tak pandai tepis memang cair. 

Cara kami senang. Terpaksa temberang kat depa kita dah beli barang2 ni masa pergi Beijing atau Guangzhou. Atau, bagitau kat dia orang, 'Orang Islam Malaysia tak boleh beli dan makan ubat2 ni. Sebab tak ada tanda halal dari Jakim.' Mati akal lah depa. Nampak berkesan guna tektik ni.



'Don't Leave Hotel Without It'

Bekas untuk cedok air mesti dibawa ke mana2. Samada botol mineral atau pencedok plastik. Kalau tidak susah nanti. Kita memang tak biasa dan tak selesa pakai kertas tisu, walau dibenar agama. Tandas2 di Guilin memang ada air. Tapi disediakan di sinki, tak ada dalam tandas. Kena ambil air di isi dalam penceduk atau botol mineral dulu, baru masuk ke bilik tandas. Begitulah tiap kali bila ke tandas. Kalau tak bawa benda ni, alamatnya 5 ke 6 hari di sana tak ke tandaslah kita. Penyakit lain pulak dapat nanti.


No comments: