July 23, 2010

Papa Tak Kerja Ke ?


Aku mulakan karier sebagai perunding freelance pada tahun 1995. Setelah lebih 11 tahun berkerja dengan orang. Bermula dengan RMA-Perunding Bersatu selama 8 tahun. Lepas tu dengan BEP Perancang selama 3 tahun. Bila rasa dah ada pengalaman dan contacts, akhirnya decide nak bebas. Tak mahu terikat dengan orang lain. Mana lah orang nak bagi gaji banyak2. Naik dua tiga ratus setahun boleh lah. Tapi aku tak pandai nak berniaga, tak macam orang lain buka firm sendiri. Buka office sendiri kat rumah, berkonsepkan ala2 SOHO (Small Office/Home Office). Cukup dengan sebuah komputer, printer, internet dan fax mechine.

Walaubagaimana pun, untuk permulaan  ikatan informal dengan firma lama perlu wujud. Dalam bentuk associate lah. Projek dalam tangan mesti ada dulu, baru boleh bergerak sebagai freelance. Aku pun berikan khidmat  pada BEP sebagai associate project manager. Sekarang ni dengan URA mengikut project basis. Aku cuma perlu ada kat office URA ikut keperluan. Masa lain tu buat projek2 sendirilah.

Bekerja sebagai freelance ni sungguh menyeronokkan. Tak perlu berebut rebut  menghadap traffic jam ke office setiap pagi. Buat kerja kat rumah lebih menjimatkan. Safe petrol, tol, masa, makan dan sebagainya. Family pun rasa lebih selamat, bila aku banyak berada di rumah. Sampai anak2 pun naik hairan. 'Papa tak kerja ke ?' tanya mereka pada mamanya.

1 comment:

Eyra Empire said...

i wish i could be like u someday. skang, baru nak mula crik experiences kerja dgn private firm. :)