August 2, 2010

Cabaran Bertadarus Al-Quran Dengan Ustaz Isa


Sebelum ni, bila bulan puasa  bertadarus al-quran hanya kat surau dengan Pak Imam dan rakan2 jemaah. Dapatlah buat untuk dua tahun berturut-turut. Campur dengan jemaah buruh Indonesia yang tinggal berdekatan surau, adalah lapan orang menyertainya. Bolehlah bagi dua kumpulan.

Bila masjid siap, lepas solat tarawikh pakat cubalah bertadarus di masjid pulak. Tak ramai yang turut serta. Lebihkurang 12 orang aje. Imam 2 masjid iaitu Ustaz Hj. Md Isa memimpin tadarus. Menggeletar lah masing2 menunggu giliran membaca. Maklumlah Ustaz Isa ni bekas johan qari Wilayah Persekutuan. Beliau juga mengajar tajwid dan taranum kat masjid. Jenu jugak hak habiskan satu muka surat. Ada aje kesilapan yang ditegur ustaz. Kumpulan Ustaz Isa yang paling lambat habis. Lepas tu, ada jemmah yang tak berani lagi masuk kumpulan Ustaz Isa. Dengan kumpulan lain, lebih mudah dan boleh balik awal sikit.

Malangnya, Ustaz Isa jatuh sakit kena strok  Tak dapatlah beliau memimpin majlis tadarus lagi. Pengalaman bertadarus dengannya memang amat mencabar. Baru lah kita tahu setakat mana kemampuan membaca al-quran. Selama ni bertadarus dengan ustaz lain mudah. Kita pun perasaan dah mahirlah. Ustaz Isa memang tegas bila mengajar. Dia akan ulang bacaan beberapa kali supaya jemaah yang bertadarus sedar kesilapan mereka. Moga Ustaz Isa sembuh semula. Dalam kepayahan bertadarus dengannya, ada banyak hikmah dan pengajaran yang kita boleh perolehi.

No comments: