August 29, 2010

Kesabaran Teruji Di Pintu Masuk Ke Tanah Suci


Rasanya lokasi yang paling mencabar kesabaran untuk ke tanah suci ialah di pintu masuknya. Iaitu bila kaki buat pertama kali memijak tanah Arab apabila turun dari kapalterbang. Sememangnya suhu bumi Arab yang panas memberi ujian pertama. Itu tidaklah menjadi rungutan. Kena biasakan saja. Yang nak dikisahkan ni ialah kerenah kakitangan kastam dan imigresennya semasa memberi khidmat.

Nampak macam tak ada urgency langsung ketika memeriksa pasport. Walaupun jemaah yang sampai beratus orang ramainya. Kadang2 bersembang antara satu sama lain. Kadang2 angkat kaki meninggalkan kaunter entah ke mana. Sering kali meninggikan suara mengarahkan jemaah beratur. Tak dinafikan jemaah dari  negara2 Arab kebanyakannya kurang berdisplin. Asyik nak potong queue aje. Tingkah laku mereka menambah burukkan keadaan. Tiba2 kaunter ditutup. Bila dah nak masuk waktu berbuka puasa, disuruhnya semua jemaah yang belum diperiksa pasport duduk di atas lantai. Lebih sejam menunggu baru kaunter dibuka semula.

Ada jemaah dah mula merungut, 'Patutlah Arab2 ni tak pernah menang perang dengan Israel. Buat kerja main2 dan lembap...' Tersenyum aku mendengarnya. Mungkin inilah antara ujian dari Allah s.w.t kepada setiap insan yang nak ke tanah suci. Kesabaran dah diuji di pintu masuknya lagi.

No comments: