August 6, 2010

Membudayakan Bertadarus Di Kalangan Remaja


Anak2 remaja kita ni buka tak tau baca al-quran. Kat sekolah memang terdapat syllabus belajar mengaji. Apatah lagi yang menghadiri sekolah agama sebelah pagi atau petang. Selain itu, ramai ustaz dan ustazah ada menyediakan kelas di rumah2 atau surau2. Tidak ada alasan kalau remaja sekarang tak tau baca al-quran. Pokoknya, ibu bapa kena main peranan dalam mengatur aktiviti harian anak2. Bila kita leka, anak2 lagi lah seronok. Benda2 lain yang akan mereka sibukkan.

Bila ramadhan menjelma, program bertadarus al-quran perlu diaktifkan. Semua lapisan umur perlu terlibat. Kalau ibu bapa tak menyertainya, macamana anak2 nak buat. Lepas solat tarawikh dok pakat tergesa gesa balik rumah tu nak buat apa ? Selalunya solat tarawikh habis dalam pukul 10.00 ke 10.30 malam. Yang buat lapan rakaat lagi awallah. Konsep beribadah malam hari dalam bulan ramadhan tu termasuklah solat tarawikh dan bertadarus al-quran selepasnya. Lebihkurang pukul 11.30 ke 12.00 malam habislah program ni.

Ibu bapa kena jadi 'role model'. Kalau tak dapat buat kat masjid atau surau, kat rumah bersama anak2 pun boleh. Bermulalah dengan setengah juzuk satu malam. Pada 10 malam terakhir, pakat pulun lah. Ada rezeki dapat bertemu malam Lailatulqadar. 

Selain itu, kerjasama masjid, ibu bapa dan sekolah amat penting untuk menganjurkan aktiviti tadarus secara teratur. Hanya sekolah sahaja tempat remaja berkumpul. Arahan dari pihak sekolah dan ibu bapa  mudah dipatuhi remaja, berbanding seruan atau jemputan dari masjid. Bak kata Ustaz Uthman El-Muhammady, 'Masjid, sekolah dan keluarga merupakan tiga institusi strategik yang berperanan membentuk akhlak remaja Islam. Kerjasama antara ketiga tiga pihak untuk menjayakan program2 remaja Islam amat penting.'  

No comments: