August 12, 2010

Perunding Rancangan Pembangunan Bakal Dikuasai Wanita ?


Kehadiran kaum wanita dalam pasukan perunding amat ketara di dalam setiap sesi mesyuarat samada mesyuarat antara perunding ataupun mesyuarat pembentangan projek kepada jawatankuasa. Tidak dinafikan pada masa ini perunding utama lebih ramai terdiri daripada kaum lelaki. Contohnya, daripada sepuluh ahli pasukan perunding adalah dua ke tiga wanita. Pada masa ini, ia bukan isu pun.

Yang nak ditimbulkan ni ialah berkaitan perunding sokongan. Rata2 perunding utama membawa pegawai wanita bersama. Katanya susah nak dapat staff lelaki. Pegawai2 muda wanita ni lebih tekun dan berdisiplin.  Mereka tak kisah kena tulis report tebal2. Manakala, staff lelaki lebih suka kepada projek 'plan submission'. Dengan erti kata lain, kerja2 design dan penyediaan pelan tataatur. Suasana yang serupa boleh juga dilihat di kalangan perunding sektoral. Lebih ramai staff wanita yang dibawanya semasa mesyuarat.

Sekiranya senario ini berterusan sudah pasti dalam masa sepuluh tahun akan datang kaum wanita akan menguasai profesion perunding perancang bandar. Khususnya projek berkaitan penyediaan rancangan2 pembangunan. Pada masa ini pun kita boleh lihat majoriti perunding sokongan wanita yang mempunyai pengalaman bekerja lebih lima tahun sudah mula mengambil alih atau sekurang kurangnya menjadi pembantu utama kepada Ketua Perunding.

Nampaknya bos2 firma perunding kenalah pandai2 membahagi kerja. Mungkin buat sistem rotation di kalangan pegawai2nya. Biar kumpulan perancang bandar muda ni dapat pengalaman sama. Samada kerja2 menyediakan rancangan pembangunan maupun layout plan. Lepas 10 ke 15 tahun tak kira lelaki ke wanita, pengalaman di dalam dua2 bidang dapat dikuasai mereka. Taklah pada tahun 2030 nanti kaum wanita membentuk majoriti perunding rancangan pembangunan. Yang lelaki pulak tertumpu di dalam projek 'Plan Submission' aje. Fikir2 kan!!

No comments: