August 21, 2010

Bila YB Tak Muncul2


Nampak ceria dan bersemangat di wajah Tuan Nazir bila mengumumkan YB akan datang berbuka puasa, bertarawikh dan moreh bersama jemaah masjid. Risalah majlis diedarkan oleh AJK kepada semua jemaah sebagai jemputan susulan. Makluman masjid ni dah lama tak terima kehadiran orang2 besar. Sudah tentu perasaan tu amat teruja.

Persiapan dah lama dijalankan. Tempat letak kereta dan motorsikal berbumbung baru dibina. Ruang solat utama dan perabut yang ada dikemas rapi agar nampak teratur. AJK dan masyarakat tempatan bergotong royong menyediakan masakan dan juadah. Kari kambing jadi menu utama. 

Bila senja hampir tiba, jemaah tempatan dan sekitar mula datang berduyun duyun. Abang2 RELA ditugaskan mengawal trafik. Jumlah kehadiran memang lebih ramai dari biasa. Orang Besar Daerah, Tok Penghulu dan pegawai2  JAIS antara tetamu kerhormat sudah tiba. Nampaknya YB masih tak muncul2 juga. Bila masuk waktu berbuka, semua pakat makan dah tak pandang2 belakang lagi.

Sebelum masuk waktu Isyak, Tuan Nazir mengumumkan YB masih tak sampai. Sebab2nya tidak dinyatakan. Solat fardhu dan sunat tarawikh diteruskan tanpa YB. Lepas empat rakaat tarawikh, Pegawai Pengurusan Masjid menyampaikan tazkirah menggantikan YB. Wajah  Tuan Nazir dan  jemaah sesekali berpaling ke pintu utama masjid. Kot2 YB muncul nanti. Di akhir solat, Tuan Nazir memaklumkan dengan nada yang agak kecewa. 'Kita boleh merancang, Allah s.w.t. juga yang menentukannya.' Agaknya bila YB dapat datang menjenguk kami ?

No comments: