August 28, 2010

Qiyamullail di Masjidilharam Lengang ?


Merasai berqiyamullail di Mekah adalah antara tujuan utama ke tanah suci pada bulan puasa. Kali ni pergi bersama isteri. Ikut jadual, mungkin dapat dua tiga malam buat ibadah qiyamullail sebelum balik ke tanah air. Ibadah ini bermula pada 10 terakhir Ramadhan. Diceritakan orang, suasananya mengalahkan musim haji. Berjuta jemaah akan ke Masjidilharam pada tengah malam untuk bersama menunaikan ibadah qiyamullail secara berjemaah.

Isterku amat teruja dan tak sabar2 menantikan malam itu. Setelah beberapa hari di Mekah, ibadah qiyamullail dikatakan akan bermula. Pakat kira sendiri2 malam nilah agaknya akan mula. Tanya2 juga dengan jemaah lain. Depa pun kata 'ye lah agaknya'.

Kami pun setkan jam pukul 3.00 pagi. Nak pastikan akan terjaga. Bila alarm berbunyi, bangun dan bersiap2lah ke masjid dengan penuh semangat. Perjalanan dari hotel ke masjid lebihkurang 10 minit. Bila sampai masjid tepat pukul 3.30 pagi. Yang menghairankan masjid lengang. Jemaah yang ada ramai yang masih tidur. Ada yang baca quran dan buat solat2 sunat. Bisik kat isteri, 'tunggulah sekejap lagi'. Kami pun buatlah solat sunat dulu.  Bila jam tunjuk pukul 4.00 pagi, 'Salah kira hari nampaknya kita ni' kataku pada isteri. Kami pun pakatlah buat qiyamullail sendiri2. Lepas tu balik hotel untuk bersahur. Walaubagaimana pun, ibadah qiyamullail berjemaah dapat juga kami buat untuk beberapa malam di Masjidilharam. Pengalamannya memang seronok dan menginsafkan.

No comments: