August 26, 2010

Menjadi Senior Consultant Pun Ada Dilemanya


Setelah lebih 25 tahun terlibat di dalam bidang perundingan perancang bandar ini banyaklah pengalaman diperolehi. Yang seronok ada dan yang tak berapa seronok pun ada. Mula kerja dengan orang, Bila rasa agak yakin beroperasi sebagai freelance. Nak buka company sendiri malas. Tak pandai nak lobi melobi untuk dapat projek. Lebih selesa bergerak cara sendiri2. Bantu kawan2 mana yang memerlukan kepakaran sedikit yang kita ada. Alhamdullillah, setakat ni rezeki sentiasa ada. Tak pernah miss soru lah kata orang.

Basic rate yang dicaj pun naik beransur ansur ikut tahun. Semuanya ikut jadual  gaji MOF yang ditetapkan berdasarkan tahap akdemik dan bilangan tahun pengalaman. Lama kelamaan gaji asas pun naiklah. Yang terbaru MOF naikkan sampai 20%. Baik sungguh hati depa. Mungkin baru sedar betapa pentingnya khidmat perancang bandar ni.

Tapi di sebalik berita baik ni ada isu yang agak tak menyenangkan. Terutama bila MOF buat stail open tender atau bidding bagi setiap projek. Dulu buat direct nego tak jadi masalah. Dengan cara baru ni lebihkurang 5 ke 10 firma dijemput hantar proposals. Kadang2 lebih. Taulah government, proposal yang paling rendah kosnya selalu yang dipilih. Nak jimat duit kerajaan, katanya. 

Firma2 perunding ni mulalah cari cara2 dapat menghasilkan kos terendah. Salah-satu caranya kurangkan bilangan senior consultant dalam team. Pengalaman ahli2 pasukan kajian tidak lagi menjadi kriteria utama. Senior2 consultant ni mula rasa terpinggir. Ruang dan peluang nak dipelawa makin menipis. Kadang2 strategi ni menjadi. Tapi tak selalunya berjaya. Ada juga kos terendah tak dapat projek. Pengalaman dan kualiti itu selalu berganding sama. Apatah lagi bila melibatkan khidmat perundingan.

No comments: