August 5, 2010

Cabaran Memajukan 'Sg. Linggi River Cruise'


Pelawaan untuk menyertai trip menyusur Sungai Linggi diterima dengan rasa sedikit berdebar.  Mana kan tidak, bangkai buaya tembaga yang besar tersadai ditemui di pantai Port Dickson sehari sebelum trip ini. Memandangkan ia salah satu tanggungjawab sebagai perunding, rasa gemuruh dan takut ini dilupakan. Pakat berdoa dan berserahlah kepada Allah s.w.t untuk keselamatan.

Trip ini diuruskan oleh MPPD dan Jabatan Landskap Negara.  Enam buah boat disediakan. Seramai lebihkurang 40 perserta menyertainya terdiri daripada pegawai2 jabatan teknikal dan kumpulan perunding. Bermula pada pukul 5.40 petang dari Jeti Shahbandar di Lubok Cina menyusuri Sg. Rembau dan terus ke Sg. Linggi. Trip pergi balik mengambil masa lebihkurang tiga jam. Pukul 9.00 malam baru sampai balik.

Beberapa cabaran dan isu dikenalpasti yang perlu ditangani sebelum pakej dan produk pelancongan ini boleh menjadi salah-satu daya tarikan baru bagi Daerah Port Dickson. Antaranya :

i.  Air Pasang Surut

Pakej ini banyak bergantung kepada keadaan air pasang surut. Selalunya air pasang berlaku pada waktu pagi atau petang. Keadaan akan cepat menjadi gelap apabila  trip bemula pada lewat petang. Suasana  gelap gelita menyusuri sungai agak menakutkan. Cuaca akan menjadi panas kalau bermula waktu pagi pula.

ii. Kekurangan Daya Tarikan

Para pelancong akan dapat menikmati alam semulajadi persisiran sungai. Pokok bakau, nipah dan berembang merupakan spesis utama. Sesekali nampak juga burung bangau dan kera. Kadang2 bertembung dengan para nelayan sedang menangkap ikan dan udang. Berhenti di Taman Chandra Lokan tidak banyak yang dapat dilihat. Pak cik yang menguruskannya nampak tidak berapa 'bersedia' untuk menyambut pelancong. Bila waktu gelap pun, klip2 teramat kurang di pokok2 berembang.

iii.  Keadaan Fizikal Boat

Kes boat kehabisan minyak di tengah2 trip menyusur sungai memberi 'bad impression'. Rasa takut dan bengang di kalangan perserta mula timbul  Apatah lagi dalam keadaan gelap malam.

iv.  Tiada 'Tourist Guide'

Menyusur sungai tanpa 'si pencerita' agak membosankan. Perserta hanya di bawa oleh juru mudi boat yang tidak terlatih dan kurang berpengetahuan dalam hak ehwal Sungai Linggi. Tiada maklumat baru yang diperolehi perserta.


v.  Bantahan Nelayan

Difahamkan pakej menyusuri Sungai Linggi ini mendapat bantahan dari nelayan yang menangkap ikan dan udang. Kekerapan boat berulang alik membawa pelancong dikatakan menganggu aktiviti mereka. Hasil tangkapan didakwa berkurangan.

No comments: