August 9, 2010

Bersedekah Juadah Berbuka Puasa Di Tanah Suci


Pertama kali berpuasa di tanah suci Mekah dan Madinah memang menyeronokkan. Sebelum ni hanya dengar dari kawan2 dan saudara mara yang pernah berpuasa di sana. Dengan izin Allah s.w.t  sampai juga hajat ku untuk menjalankan ibadah puasa di kedua dua kota suci ini pada tahun 2004. Trip ni pergi seorang diri mengikut pakej umrah yang dikendalikan jiran.

Saat berbuka puasa amat dinanti-nantikan. Pergi masjid awal iaitu lebihkurang satu jam sebelum masa berbuka. Pak2 Arab dan jemaah2 lain sudah memenuhi ruang luar kawasan masjid. Di dalam masjid pun sama ramainya. Setibanya di masjid adalah petugas2 akan melambai dan berebut rebut menarik kita ke tempat2 berbuka puasa samada di dalam atau di luar masjid. Juadahnya ringkas aje. Kurma, roti, yogurt dan air zam2. Setiap hari begitulah rutin dan menunya. Kadang2 terserempak juga dengan keadaan di mana Pak2 Arab ni berebut rebut juadah berbuka puasa. Suasana ini berlaku bila ada dermawan2 yang menyumbang juadah yang special sikit. Macam buah2an, kebab, kek dan sebagainya.

Bila dah lama berbuka puasa dengan juadah sedekah orang, terfikir juga nak buat ibadah yang sama. Nak ambil kesempatan sementara berada di tanah suci. Akhirnya dapatlah idea beli anggur dan kuih donut sebagai juadah berbuka setelah lama meninjau di supermarket dekat Masjidilharam. Bila sampai kat masjid pilihlah duduk dengan kumpulan2 Pak Arab. Anggur dan donut2 tu akan ku edarkan setelah azan dilaungkan. Nampak gembira dan ceria wajah2 Pak Arab dapat makan menu 'special' sikit. Dapatlah beberapa hari bersedekah juadah berbuka di tanah suci. Mudah2an Allah s.w.t menerima ibadah ku yang sedikit ini. Amin

No comments: