August 27, 2010

Pastikan Kita Sentiasa Berhubung Dengan Allah SWT


Tazkirah malam semalam disampaikan oleh seorang ustaz muda dari UKM. Maklumlah bila orang muda beri tazkirah nampak kurang menyengat sikit. Ada jemaah nampak sedikit gelisah dan tak berapa fokus mendengar apa yang disampaikan ustaz. Kadang2 depa dok pakat bersembang. Ada juga yang angkat kaki keluar sekejab. Ambil angin.

Tazkirah ni sempena menyambut Nuzul Quran. Walaubagaimana pun, tak banyak disentuh pasal topik ni. Apa yang dapat ku ambil point yang penting dari ustaz ialah betapa pentingnya manusia ini sentiasa mempunyai hubungan dengan Allah s.w.t. Kaedah hubungan ialah melalui doa. Seseorang insan tu akan dicop bongkak dan ego kalau tidak berdoa. Terutama selepas solat. Yang tak solat tu, lagilah. Dikira tak ada hubungan langsung.

Allah s.w.t bukan tak tau pelbagai masalah yang hamba2Nya hadapi. Kecil atau besar masalah tu diketahui semua. Itu kuasaNya. Dia hanya menunggu hamba2Nya meluahkannya. Lagi banyak yang diluahkah lagi suka Dia. Lagi banyak yang dipohon, lagi gemar Dia. Bila selalu berhubung dengan Nya maka kenallah Dia akan kita. Hingga dikatakan doa itu boleh mengubah qada' yang bakal kita terima.

Makbul atau tak makbul doa tu usah difikirkan sangat. Itu urusan dan hak Allah s.w.t. Kadang2 dimakbulkan terus. Kadang2 tak dimakbulkan. Ustaz kata mungkin ditangguhkan. Yang penting hamba2 perlu ada perasaan baik sangka dengan Penciptanya. Jangan cepat kecewa bila doa nampak tidak termakbul. Yang penting selalulah berdoa. Ia kaedah yang paling mudah berhubung dengan Allah s.w.t.

No comments: