August 4, 2010

Corak Pembangunan 'Linear' Membantu Peniaga Melayu


Corak kawasan perniagaan berbentuk 'linear' yang membangun secara organik banyak tumbuh di kawasan2  separa bandar dan luar bandar. Barisan kedai2 yang tumbuh di sepanjang jalan utama disebabkan oleh dua faktor utama. Pertama ialah setiap aktiviti perniagaan memerlukan promosi yang maksimum. Dengan membina kedai menghadap jalan utama akan memberi peluang perniagaan itu dilihat oleh pelanggan dengan jelas. Aktiviti perniagaan ini banyak bergantung kepada lalulintas yang berulang alik. Faktor kedua ialah meminimumkan kos operasi. Peniaga2 lebih suka membina kedai di atas tanah sendiri berbanding membeli kedai yang siap dibina. Kedai2 yang dibina pemaju selalunya di luar kemampuan mereka.

Meninjau beberapa kawasan majoriti Melayu di pantai timur seperti Wilayah Felda Jengka di Maran, Kota Bharu, Kuala Terengganu, Dungun dan beberapa kawasan lagi jelas menggambarkan keadaan sedemikian. Kawasan2 perniagaan ini mampu tumbuh dengan 'vibrant'. Nilai estetik dan fizikal premis perniagaan bukan keutamaan tidak seperti kawasan perniagaan baru dan moden. Jenis dan kualiti premis perniagaan bergantung kepada kemampuan peniaga. Isu tidak keseragaman bangunan dan kurang menarik tidak timbul. Yang penting peniaga2 Melayu ini dapat beroperasi dan mengeksploit potensi pasaran yang ada di sekeliling mereka.

Ada sesetengah PBT mengambil sikap 'mengalah'. Langkah untuk mengawal pertumbuhan kedai2 di sepanjang jalan utama ini nampak seperti misi mustahil. Para perancang bandar 'diarah' mengezonkan tanah2 di sepanjang jalan utama sebagai kawasan perniagaan. Kadang2 sepanjang 2-3 kilometer dari pusat bandar. Walaupun corak pembangunan 'linear' tidak digemari oleh para perancang bandar. Namun ego ini terpaksa diketepikan apabila menyedari aspek realitinya dan keperluan untuk membantu peniaga2 kecil terutama orang Melayu. Kawasan perniagaan 'linear' ini menjadi asas dan tapak permulaan bagi peniaga2 Melayu untuk memulakan bisnes. Pengalaman berniaga itu penting dan perlu dimulakan di lokasi yang betul dengan kos yang minimum.

No comments: