August 8, 2010

Ancaman Di Bulan Ramadhan



Tak sangka sama sekali semasa semua umat Islam ternanti nanti kedatangan Ramadhan yang mulia ni ada pulak menantinya dengan tujuan yang lain. Kejadian samun awal pagi di Taman Desa Bestari dua hari lepas memeranjatkan kami penduduk taman perumahan ini. Taman ini nampaknya dah aman sejak lebihkurang dua bulan operasi mengawal bergilir gilir dijalankan oleh penduduk. Tiba2 kes samun berlaku. Masanya pulak dalam pukul 5.30 pagi. Waktunya selepas operasi mengawal yang selalunya tamat pada pukul 5.00 pagi.

Sesi perbincangan pun diadakan antara pihak polis IPD Sepang dan penduduk. Pihak polis memaklumkan berdasarkan MO, suspek kes samun ini ialah dari kaum Lombok dan Sunda. Walaupun dah ramai ditangkap dan ditembak mati, kes samun oleh mereka tetap berlaku. Nampaknya golongan ini sentiasa merekrut ahli2 baru untuk meneruskan jenayah mereka. Mereka menggunakan ilmu hitam dengan memukau mangsa. Bekas dan tanda amalan ilmu jahat ni akan ditinggalkan di sekitar atau dalam rumah yang disamun. Matlamat penyamun ni hanya duit dan barang berharga sahaja.

Tambah polis lagi, bulan Ramadhan ni merupakan masa yang paling banyak kes samun. Maklumlah nak menyambut Hari Raya. Kenalah cari duit lebih nak beraya sakan kat tanahair mereka. Rumah2 pun kerap kosong bila penghuninya ke masjid untuk beribadah. Atas nasihat polis, kami penduduk taman akan mengambil langkah keselamatan tambahan dan bersetuju untuk mengeluarkan sumbangan RM50 serumah setiap bulan. Anggota pasukan Rela akan diupah berkawal kawasan taman hingga pagi mulai bulan Ramadhan  hingga musim raya nanti. Penduduk juga akan bersama mengawal mengikut hari2 tertentu.

Di samping itu, usaha2 melalui keagamaan juga akan dilakukan. Ibadah solat hajat, doa2 pelindung dan pendinding rumah dan keluarga serta lain2 kaedah akan diusahakan. Moga2 Allah s.w.t. melindungi kami semua. Amin.

No comments: