August 24, 2010

Tip Menentukan Malam Lailatulqadar ?


Diceritakan ustaz ni dalam tazkirahnya malam semalam, bahawa pada zaman Nabi s.a.w. ada seorang insan ni tak pernah terlepas beramal pada malam lailatulqadar. Aku lupa nama insan ini kerana tak bawa buku nota dan pen ke masjid. Tiap2 tahun pada bulan Ramadhan insan ini cukup bernasib baik dapat berjumpa malam yang teramat berkat ini. Sungguh hebat dan bernasib baiknya dia. 

Tambah ustaz ni lagi, ada tip ditinggalkan insan ini. Mungkin untuk yang percaya dan nak mengamalkannya. Apa tipnya ? Malam2 lailatulqadar yang ditemui insan tersebut selama ini selalunya bersamaan dengan hari mula puasa. Maknanya, hari mula puasa tahun ini ialah pada hari Rabu (11 Ogos 2010). Maka hari2 10 terakhir yang jatuh pada hari Rabu ialah 8 September 2010 atau bersamaan 29 Ramadhan 1431H. 

Kata ustaz tu, terpulanglah. Nak percaya pun boleh, tak percaya pun tak apa. Yang paling senang, beramallah tiap2 malam terutama pada 10 malam terakhir Ramadhan. Berusaha dan carilah malam yang dijanjikan kelebihan seperti beramal sebanyak 1,000 bulan ini. Tawaran ni datang pada bulan Ramadhan. Rugi besar kalau terlepas begitu sahaja.

No comments: