June 1, 2011

Bila Maklumat Yang Lebih Dicari Bukan Dasar


Pengalaman pertama bertugas sebagai Perancang Bandar bersama pasukan perunding untuk Pelan Struktur Klang memberi banyak pengajaran. Bertuah rasanya dapat melibatkan diri dari mula hingga akhir penyediaannya. Apatah lagi bekerja dengan perunding asing. Masa tu tak ramai perunding tempatan. Sebagai pegawai muda memang teringin sangat mempelajari teknik dan cara Mat2 Salleh ni buat kerja. 

Pasukan kajian ditempatkan di Tingkat 5 Bangunan SUK Shah Alam antara tahun 1984 dan 1986. Bersebelahan JPBD Selangor. Masalah di sini bila perlu kerja hingga lewat malam. Memang payah bila tiba bab nak makan. Terpaksa keluar ke Seksyen 2 atau 4 Shah Alam. Sampai berkampunglah hingga beberapa minggu kat Bangunan SUK terutama bila time nak sediakan bahan2 pameran dan seranta.

Pelan Struktur Klang antara dokumen perancangan terawal dipamerkan di bawah Akta 172. Dua kali pameran dan seranta. Laporan Pemeriksaan dan Draf Pelan Struktur. Pada masa tu waktu pameran memang meriah. Ramai pemimpin, agensi dan stakeholders datang. Puas juga nak melayan mereka ni. Terutama geng2 parti politik. Perunding2 Mat Salleh dah lama balik ke negara mereka. Kitalah terpaksa menghadapnya.

Feedbacks dari pengunjung2 di kedua dua sesi pameran ni memberi sedikit maklumat yang penting. Rata2 mereka berpendapat Laporan Pemeriksaan lebih berguna. Banyak data dan maklumat di dalamnya. Data penduduk, ekonomi, fizikal dan sebagainya yang terkandung di dalam Laporan Pemeriksaan  amat berguna kepada mereka. 

Yang tak berapa seronok tu, public tak berapa minat kat Draf Pelan Struktur. Katanya penuh dengan teks, penyataan dasar dan sebagainya. 'Tak berapa nak faham' kata mereka. Cuma Gambarajah Utama sahaja yang menarik hati mereka. Sebab ada sedikit maklumat berkaitan zoning. Terutama kepada pemilik tanah dan pemaju. Ulasan2 diterima pun tak banyak. Sesi Bantahan Awam Draf Pelan Struktur pun mudah. Tak banyak karenah.

Sebagai antara Pelan Struktur terawal disediakan di negara ini banyak juga feedbacks boleh digunakan untuk penambahbaikan masa hadapan. Terutama untuk Pelan2 Struktur lain. Cabarannya ialah agar orang ramai baca dan faham dokumen yang penting ini. Terutama bahagian cadangan dan dasar yang akan menentukan corak masa hadapan kawasan dan perbandaran mereka.

No comments: