June 26, 2011

Edwin Ho Tak Pernah Jemu Berkarya


Mr. Edwin Ho antara empat bekas guru yang hadir Reunion kedua. Beliaulah guru yang aku tak sabar2 nak jumpa dalam majlis tu. Mana kan tidak. Selain sebagai guru kelas, beliau macam mentor ku untuk dua mata pelajaran iaitu Bahasa Malaysia dan Lukisan. Kedua duanya aku dapat destinctions atau A1 dalam MCE. Banyak tips berguna diajar untuk score dalam dua subjects tersebut. Memang tak dapat  dicari dalam buku masa tu. Sungguh istimewa cara dia mengajar.


Wajah dan susuk badannya tak banyak berubah. Aku pula yang ditegurnya bila bersalam. 'Last time you were very slim.' katanya. Umurnya dah hampir mencecah 75 tahun. Minat beliau dalam seni lukis tidak pernah luntur. Selepas bersara awal, beliau melanjutkan pelajaran ke London dan USA. Kini beliau memiliki PhD dalam bidang Fine Arts. Ateler (Studio Gallery) terletak di Jalan Tun Tan Cheng Lock, Melaka merupakan galeri seni miliknya. Ada satu cawangan di USA. Pengunjung datang dari pelbagai negara. Dah jadi macam salah satu produk pelancongan di Melaka. Sesekali dia dijemput ke luar negara untuk  memberi syarahan dan mempamerkan hasil2 seninya yang tinggi.

Selepas bersalam kami berdakap mesra. Tanda kasih dan penghargaan. Simple je nasihatnya pada ku di akhir majlis Reunion, 'You have to keep doing something Zul.' Aku cukup faham maksudnya. Apa yang dibuat dan kejayaan2 yang dicapainya selepas bersara sebagai guru membuktikan kata2nya itu.

No comments: