June 4, 2011

Bersiap sedia Menghadapi Fasa 3 Membesar Anak2


Membesar dan mendidik anak2 ni pun ada fasa2nya. Macam membangunkan sebuah projek pembangunan pulak. Dari mula lahirnya dia, kita bertanggungjawab membesarkan mereka. Itu kira fasa pertamalah. Lepas  tu masuk fasa 2. Cukup seronok bila lihat anak2 pertama kali pakai uniform sekolah.  Sungguh segak dan cute. Yang ini masuk fasa menyekolahkan pula atau memberi pendidikan formal. Sampailah ke universiti kalau ada rezeki dan tengok macamana rajinnya mereka belajar. 

Kedua dua fasa ni memberi keseronokan, kepuasan dan tak kurang juga cabaran pada kita, ibu bapa. Yang anak2nya berjaya dalam pelajaran tu, bersyukurlah kita. Mana yang kurang berjaya pulak, mungkin anak2 ni boleh maju cara lain. Yang penting cara yang betul dan halal. Peluang dan ruang untuk  mereka menjadi 'orang' tu luas. Ibu bapa hanya perlu terus membimbing, menyokong dan berdoa.

Fasa ketiga bermula, bila mula terima kad jemputan kahwin dari kawan2 sebaya. Rata2 nak mengahwinkan anak sulung masing2. Perasaan nervous tu ada pada mereka. Persediaan bermula bila tarikh majlis ditetapkan. Kadang2 lebih setahun. Maklumlah, pertama kali mengadakan kenduri kahwin. Sokongan keluarga dan kawan2 terdekat ditagih untuk membantu mana yang boleh. Walaupun majlisnya mungkin sehari dua sahaja tapi persediaannya cukup lama dan mencabar.

Cuma satu saja dapat ku pegang sebagai panduan untuk menghadapi Fasa 3 ni. Bertanyakan pada orang2 yang berpengalaman. Katanya, 'Abang dah kahwinkan 3 anak. Tak kiralah besar mana pangkat atau gaji anak yang nak kita kahwinkan ni. Semua kos majlis kenduri, Mak Bapak lah juga kena sediakan.'

No comments: