June 21, 2011

Kalau Dah Ketua Darjah


Kalau ada masa teruang, antara gambar2 yang aku suka tengok ialah berkaitan dengan reunion. Ia mengingatkan kisah2 nostalgia bersama kawan2 zaman sekolah dulu. Banyak kisah pahit manis. Dari Remove Class hinggalah ke Form 5. Enam tahun bersama. Lepas MCE semuanya hilang. Mencari haluan masing2. Dulu tak ada handphone maupun internet. Tidak ada ruang untuk berhubung selepas berpisah.

Nasib baik ada kawan macam Yahya dan Tony. Sentiasa berusaha mencari kawan2 lama. Walaupun ada yang nampak kurang berminat. Dengan alasan2 sendiri. Namun nombor telefon mereka2 ni Yahya dan Tony ada. Kawan2 aku yang dua ni sentiasa memujuk. Kadang2 bunyi macam memaksa. Mungkin kalau tak sekarang, satu masa nanti mereka sudi juga bersama.

10 orang berjaya dikumpulkan untuk Reunion yang pertama. Kelvin, Razak, Jamil, Tony, Joseph, Zul, Juan, Yahya, Razali dan Razak Bakar. Yang seronoknya, bila belek2 foto ni, Jamil (sekarang dah berpangkat Dato' Timbalan KSU) mesti duduk di tengah2 dan di barisan hadapan. Maklumlah masa sekolah dia Ketua Darjah.  Bila sesi berfoto mesti duduk sebelah cikgu di barisan hadapan. Dah tua2 ni pun tabiat tu tak hilang. Automatik. Tak payah di susun2. Ketua darjah tetap duduk depan dan tengah2. Rasa hormat kawan2 pada ketua tu masih ada. 'Murid2' yang lain duduk tepi dan belakanglah.

1 comment:

Unknown said...

Terima Kasih Zul, kau ini bagus dgn cerita cerita sekolah kami.Tak apa la lain lain yang tak dapat datang maybe next gathering mana la tau kan.