June 16, 2011

Pilihanraya Masjid : Mengundi Angkat Tangan Lebih Mudah


Tak dinafikan apabila berlaku pertukaran kerajaan, masjid adalah antara institusi yang menjadi rebutan. Terutama masjid yang terletak di lokasi strategik. Kutipan solat Jumaat pun lumayan. Jawatankuasa masjid sediada sedar bahawa lambat laun akan terpaksa melepaskannya kepada kumpulan yang baru. Berkhidmat pun secara sukarela. Samada secara pilihanraya masjid atau perlantikan terus. Semuanya berserah dan percaya ini qada dan qadar dari Allah s.w.t.

Idea pilihanraya masjid nampak amat demokratik dan profesional. Walaubagaimana pun, pengalaman yang dialami untuk menguruskan pilihanraya kariah masjid sendiri yang terletak di Selangor beberapa tahun lalu memberikan beberapa rumusan. Antaranya :

i.  Jawatankuasa Tiada Pengalaman dan Berkeupayaan

Jawatankuasa Masjid bukan SPR. Tugas mendaftar dan menyiapkan senarai serta butir2 peribadi ahli2 kariah yang layak mengundi terutama bagi saiz kariah antara 5,000 - 10,000  penduduk amat membebankan. Apatah lagi jangkamasa yang diberi untuk tugas ini amat singkat.

ii.  Sikap Ahli Kariah

Bukan mudah nak dapatkan balik borang pendaftaran dari kebanyakan ahli kariah. Seperti biasa, majoriti ambil sikap tak kisah atau 'last minute'.

iii.  Jawatankuasa Sediada Tak Minat Nak Bertanding
 
Boleh dikatakan semua ahli jawatankuasa sediada tak berhasrat untuk mengekalkan jawatan. Semua mereka sedar, tak perlu nak berebut-rebut jawatan untuk mengurus rumah Allah s.w.t ni.

iv.   Peratus Mengundi Kecil

Yang datang mengundi pun amat kecil jika dibandingkan dengan jumlah sebenar ahli qariah yang layak mengundi. Berapalah sangat 200 ke 300 orang yang datang daripada 5,000 - 10,000 ahli kariah.

v.  Proses Mengundi Terlalu Lama

Pengalaman lepas menunjukkan bahawa  proses mengundi terlalu lama. Maklumlah untuk mengundi  banyak jawatan seperti Nazir, Timbalan Nazir, Setiausaha, Bendahari, Siak dan AJK. Sampai pukul 2.30 pagi baru habis kira undi.

Berdasarkan pengalaman ini, rasanya memilih cara lama lebih mudah. Angkat tangan saja kalau sokong calon yang disebut. Lepas tu kira bilangannya. Yang terbanyak dialah menang. Sebelum pukul 11.00 malam boleh selesai proses pemilihan. Lagi pun banyak jawatan tidak ditandingkan. Taklah perlu timbul macam2 isu dan polimik. Tak menguntungkan sesiapa. Yang  jelas rugi nya orang Melayu. Tak pasal2 bergaduh dan berterusan berpecah belah untuk sedikit jawatan.

No comments: