June 29, 2011

Nak Karier Yang Boleh Kaya


Anak2 sekarang lain. Kalau tanya nak jadi apa bila dewasa ? Rata2 jawapan mereka, 'Yang boleh jadi kaya.' Tak macam kita dulu. Orang tua2 zaman kita selalu menasihatkan, 'Belajarlah bersungguh sungguh. Janganlah jadi macam kami. Hidup susah.' Memang orang dulu2 ramai yang kurang mendapat peluang pendidikan. Ada yang tak sekolah langsung. Atau tak tamat sekolah. Selalunya disebabkan oleh kesempitan hidup atau kurang galakkan.

Kalau ada anak orang kampung masuk universiti. Itu dah kira hebat. Cerahlah masa depan. Selalu di sebut2 sebagai contoh pada anak2 yang masih bersekolah. Jurutera dan doktor adalah antara jawatan yang berprestij bagi mereka pada masa tu. Bangga sungguh ibu bapa dan orang2 kampung bila ada yang berjawatan begitu.

Suasana sekarang dah berubah. Peluang melanjutkan pelajaran banyak. Dah tak jadi satu kebanggaan sangat kalau ada anak yang masuk universiti. Yang ditanya pada kita sebelum memilih karier mereka, contohnya, 'Jadi doktor tu boleh kaya tak ? Jadi jurutera tu banyak duit ke ? Sekarang ni buat satu filem je dah boleh jadi jutawan.' kata mereka. Faktor pendapatan jadi penentu karier nampaknya.

Tak salah anak2 kita bercita cita nak jadi orang kaya. Itu petanda positif. Agama pun menggalakkan. Mereka dah sedar betapa wang amat penting untuk hidup senang. Keadaan, maklumat, pergaulan, media masa semasa membuatkan mereka terdedah dan jadi begitu. Kebanyakan kita yang bukan orang kaya ni tak berapa pandailah nak cerita kat mereka macamana nak jadi kaya. Tak pernah berada di tahap itu. Yang boleh kita nasihatkan pada anak2 ni, belajar dan berusahalah bersungguh-sungguh. Rezeki tu di tangan Allah s.w.t. Asas agama mesti sentiasa kukuh. Jangan sampai nanti semuanya mereka kira boleh. Asalkan jadi kaya.

No comments: