June 8, 2011

Berebut Beri Pandangan, Lepas Tu........


Dah hampir 27 tahun terlibat dengan penyediaan dokumen2 perancangan seperti Rancangan Struktur dan Rancangan Tempatan. Dokumen2 ni mempunyai kekuatan perundangan dengan backing daripada Akta 172. Bukan calang2 dokumen. Bukan dibuat suka2. Serious matters ni.

Salah satu step yang perlu diikut ialah mendapatkan pandangan orang ramai sebelum, semasa dan selepas penyediaannya. Kira dokumen yang paling demokratiklah. Semua pandangan diambilkira. Segala masalah, isu dan potensi kawasan setempat perlu dicatat secara live atau  terus dari mulut rakyat. Macam PM kata '..untuk mendengar dan merasai denyutan nadi mereka'.

Sesi road show perlu dibuat. Tak dapat dinafikan sesi mendengar nilah yang paling seronok dan mencabar. Macam2 gelagat dan gaya. Para pemimpin politik, ketua masyarakat dan orang ramai semua dijemput. Mereka diberi peluang memberi pandangan dan cadangan. Mereka juga diberi peluang mengulas draf2 cadangan yang dibuat di dalam dokumen ni. Kadang2 berapi api dan emosional sungguh. Walaupun ada yang tak relevan atau tak berkaitan. Terpaksa layankan juga.

Yang tak berapa seronok tu bila kerja dah siap dan diwartakan. Semua pandangan dan cadangan dah diambilkira dan dimasukkan di dalam dokumen perancangan. Ia sepatutnya menjadi bahan rujukan semua pihak dalam aspek perancangan. Tapi tak sampai beberapa tahun, benda lain yang dibuat. Semua cadangan, zoning dan garispanduan macam tak pernah wujud. Kawasan rumah jadi kedai. Kawasan lapang jadi rumah. Cerun curam dibangunkan dan sebagainya. 

Dokumen2 perancangan tinggal tersimpan rapi di atas rak2 pejabat dan pusat sumber jabatan dan PBT. Walhal banyak cadangan dan garispanduan ada di dalamnya. Antara kandungannya adalah mendokumentasikan nadi dan hasrat rakyat. Nampaknya mereka seolah olah cepat lupa apa yang telah diluahkan.

No comments: