May 26, 2011

Konsep 'Walkonomics'


Dua hari lepas sempat menonton sikit siri Wawancara Astro Awani yang antara tetamunya Yg Bhg Dr. Dahlia Rosly. Topiknya berkaitan dengan Sustainable City. Terpaksa berselang seli menonton Berita TV3. Sebab masa siarannya sama. Jadi tak dapat menonton sepenuhnya apa yang dibincang oleh Dr. Dahlia.

Walaupun begitu, antara yang sempat dikutip ialah mengenai 'Walkonomics'. Suhaimi Sulaiman, host rancangan ni ketawa kecil bila mendengar berjalan pun boleh menyumbang ekonomi. Mungkin istilahnya pertama kali didengarnya. Termasuk akulah. Agak menarik. Terus buat search di internet mengenai perkara ni.

Dalam pusat bandaraya tidak dinafikan berjalan kaki adalah cara paling mudah untuk ke mana2 destinasi. Dengan kesesakan jalanraya, masanya lebih panjang dan kos lebih tinggi untuk memandu kenderaan atau menaiki pengangkutan awam. Banyak manaafat kepada ekonomi dengan menggalakkan orang ramai berjalan kaki. 

Contohnya, kajian di luar negara membuktikan nilai hartanah meningkat lebih tinggi di kawasan2 yang menyediakan ruang pejalan kaki yang selesa dan digemari pengunjung atau penduduk. Dikatakan mereka menghabiskan masa di situ  40% ke 50%  lebih lama berbanding pengunjung yang datang dengan kenderaan sendiri atau rel. 

Konsep 'healthy city is walking city' juga menyumbang kepada ekonomi secara keseluruhan. Berjalan adalah senaman paling mudah dan berkesan terutama di kalangan penduduk bandar yang majoritinya kesentukan masa untuk beriadah. Pekerja yang sihat sudah tentu menyumbang produktiviti yang lebih tinggi kepada syarikat atau organisasi.

Tidak dinafikan bukan mudah untuk menggalakkan orangramai berjalan kaki. Banyak cabarannya. Terutama di negara ini yang kerap hujan atau panas. Sememangnya menjadi peranan jururancang bandar untuk merekabentuk ruang2 pejalan kaki yang efektif, selamat dan selesa.

Keberkesanan perlaksanaan konsep 'walkonomics' perlu mendapat sokongan semua yang terlibat. Termasuk pihakberkuasa dan golongan swasta. Kajian2 dan penyelidikan secara khusus berkaitan 'walkonomic' ni untuk membuktikan sumbangan sebenar kepada ekonomi perlu dipergiatkan. Maklumlah, hanya dengan data dan statistik sahaja akan dapat menyakinkan mereka2 yang berkuasa untuk meluluskan  budget perlaksanaan projek2 pembangunan berkaitan.

3 comments: