May 23, 2011

Bila 'Bom Jangka' Meletup Lagi


Terasa amat sedih bila melihat mayat2 anak yatim terkujur dan diusung keluar dari runtuhan bukit. Ia berlaku sekelip mata. Tiada yang dapat menyelamatkan diri. Dari suasana kegembiraan dan riuh rendah  anak2 muda ini membuat persediaan untuk sebuah majlis keraian, tiba2 bertukar menjadi trajedi. Satu lagi kisah hitam  bakal tercatat dalam lipatan sejarah negara.

Petempatan2 dan kediaman di lereng bukit yang curam dikategorikan sebagai kawasan amat berisiko. Dalam istilah teknikalnya, ia di dalam Kelas IV. Sepatutnya tiada pembangunan dibenarkan. Garispanduan dan peraturannya ada dan sudah jelas. Kawasan seperti ini sepatutnya berada di dalam Zon Penampan. Atau ruang pemisah antara kawasan berbukit dan kawasan yang dibenarkan untuk pembangunan.

Berada di dalam zon penampan ini umpama berdiri di atas bom jangka. Bila2 masa boleh meletup dan memusnahkan. Apatah lagi mendiami di atasnya. 'Bom2' ini banyak yang sudah meletup dan mengorbankan nyawa dan memusnahkan harta benda. Antaranya, tragedi Highland Tower, Kg. Pasir, Bukit Antarabangsa dan beberapa lagi. 

Kata pakar cerun yang membuat tinjuan awal tragedi di Hulu Langat, banyak lagi 'bom jangka' terdapat di sekitar kawasan ini.  Hujan lebat berterusan dan penerokaan tanah tidak terkawal menjadi penyumbang kepada risiko tanah runtuh. Pemasangan alat pengesan dikatakan antara langkah perlu diambil untuk memberi amaran awal. Yang pasti langkah ini tidak akan mematikan 'bom2' tadi. Risikonya masih ada walaupun mungkin dapat menghindarkan kehilangan nyawa lagi.

No comments: