May 19, 2011

Terharu Jugak Bila Nama Masih Diingat


Seperti biasa tiap kali ada kelapangan akan balik ke kampung. Menjenguk emak yang masih ada. Dapatlah hilangkan rasa sunyi emak walaupun seketika. Kali ni bermalam di kampung kerana cuti agak panjang.

Bila time nak breakfast mesti keluar untuk mencari juadah pagi. Tak mahu menyusahkan emak. Nak suruh dia rehat. Round2lah di sekitar kampung mencari makan. Kedai dan warung makan memang banyak. Tak ada masalah untuk mencari. Masa nak keluar emak sempat berpesan tentang warung baru ni. Katanya banyak juadah dijual. 

Bila sampai, ramai juga pelanggan di warung tersebut. Macam2 juadah dan kuih dijual. Betullah apa yang dikatakan emak. Tiba2 ada yang menegur. 'Hei Zul, apa kabar, bila balik ?' Terkebil kebil juga dibuatnya. Sebab antara kenal dan tak kenal orang yang menegur tadi. Berkopiah dan berumur sekitar 70an. Terpaksa cover malulah sebab langsung tak ingat nama dia. 'Semalam' jawab ku ringkas sambil menghulur tangan bersalam. Wajahnya memang aku kenal sangat. Tapi dah lebih 30 tahun tak jumpa. Langsung tak ingat nama orang tua ni.

Sampai rumah terus tanya emak. Ceritakan sedikit latarbelakang wajah dan ciri2 fizikal orang tua tadi. Emak kata dia tu imam kampung sebelah. Memang ada bau2 bacang dengan keluarga kami. Bila disebut nama dia baru aku ingat. Hebat juga Pak Imam ni. Ingatannya  masih kuat walaupun dah berusia. Orang lebih muda macam aku langsung tak ingat nama dia. Agak memalukan. Walaubagaimana pun rasa terharu pun ada. Mana kan tidak. Nama kita masih diingat orang. Apatah lagi Pak Imam yang dah lama tak jumpa.

No comments: