September 27, 2010

Terkial-kial Nak Habiskan Puasa 6


Dah masuk 17 Syawal, puasa enam masih tak habis buat lagi. Hanya dapat tiga hari setakat ni. Macam2 dugaan. Majlis open house tak putus2. Open house oleh kawan2, persatuan penduduk, masjid, surau dan macam2 lagi. Tak pergi nanti tak kena pulak. Bila dah pergi, kena makanlah. Mana boleh tahan dengan pelbagai juadah yang dihidangkan. 

Ada juga yang buat majlis perkahwinan dalam bulan raya ni. Kena pulak anak buah yang kahwin. Bila adik beradik dan saudara mara berkumpul, macam2lah dijamunya. Majlis berinai, nikah dan reception makan tiga hari berturut turut. Dugaan lagi. 

Lepas tu, majlis kenduri orang nak pergi haji pulak. Tahun ni ramai yang dapat pergi haji. Pak2 saudara, ipar duai dan kawan2 semuanya dah confirm tarikh pergi ke tanah suci. Semua dah jemput kenduri doa selamat. Makan lagi. 

Nampaknya dugaan dan cabaran selepas Ramadhan tidak kurang hebat. Bukan senang nak laksanakan puasa sunat ni. Walaupun hanya 6 hari diberi. Semoga Allah s.w.t  memberi kelapangan untuk melaksanakannya. Tinggal kurang dari dua minggu lagi untuk merebut peluang ini. Tak buat, tak dapatlah ganjaran yang dijanjikanNya. Moga kita tak tergolong orang2 yang rugi. Amin.

No comments: