September 16, 2010

Bila Baby Rayyan Kemalangan


Sambutan hari raya tahun ni diserikan lagi dengan kehadiran Sallehuddin Rayyan. Baby comel, periang dan yang paling penting tak mudah menangis. Murah dengan senyuman. Baru mula nak merangkak sikit2. Semua orang boleh mencium, bermain dan mendokongnya. Tidak banyak karenah. Cuma merengek seketika bila perutnya dah mula kosong.

Berita kemalangan Rayyan sekeluarga berhampiran plaza tol Jalan Duta untuk pulang ke KL dari kampung memeranjatkan kami semua. Berita awal yang diterima mengatakan Rayyan tercampak keluar dari riba ibunya yang duduk di kerusi hadapan. 'Ya Allah !!' itu ucapan pertama terkeluar dari mulut. Dimaklumkan, Rayyan dimasukkan ke ICU HUKM  untuk pemeriksaan rapi. Ibunya patah tangan semasa cuba keluar dari kereta untuk mencari Rayyan. Selang beberapa jam, kami semua merasa lega. Dimaklumkan Rayyan selamat. Cuma luka dan calar2 di kepala dan beberapa bahagian anggota. Ibunya perlu dibedah untuk memulihkan tangan yang patah.

Kemalangan ini berlaku disebabkan rempuhan lori dari arah belakang yang kerosakan brek bila menuruni bukit. Masa tu sekitar pukul 7 pagi. Trafik dah mula sibuk untuk ke KL. Lori bermuatan jentera berat tu terhumban ke gaung. Pemandu dan kelindannya dikatakan cedera parah.

Meriba bayi atau anak kecil di tempat duduk hadapan memang tak dinafikan berisiko tinggi. Mereka digalakkan duduk di belakang atau menyediakan kerusi khas di kerusi hadapan. Bila berlaku kemalangan sebegini, barulah kita sedar betapa peraturan ini perlu sentiasa kita dipatuhi.

No comments: