September 15, 2010

Status 'Ground Tenant' Memudahkan Orang Melayu Diusir


Beraya di rumah sanak saudara di Pulau Pinang kali ni disambut dengan topik hangat semasa. Rata2 nampak jelas orang Melayu Pulau Pinang mula rasa kedudukan mereka terancam. Kemarahan mereka diluahkan pada kerajaan negeri khususnya Lim Guan Eng. Satu demi satu premis perniagaan dan kampung orang Melayu dirobohkan. Agendanya ditafsirkan seperti mahu mengusir mereka dari Pulau Pinang.

Bila kes2 ni mula berlaku, aku teringatkan data2 pemilikan tanah semasa membuat kajian Pelan Induk Perda pada awal tahun 1990an dulu. Statistiknya memang memeranjat dan merisaukan. Hampir semua kampung2 Melayu yang dikajiselidik di Pulau Pinang mempunyai taraf pemilikan berstatus 'ground tenat'. Golongan ini membina rumah sendiri di atas tanah orang lain atas ihsan tuan tanah. Atau tanah telah dijual tapi pembeli masih membenarkan mereka kekal di situ. Sudah tentulah untuk sementara.

Hakikatnya, golongan 'ground tenat' ini seperti duduk di atas bom jangka. Bila2 masa boleh memusnahkan mereka. Ditambah pula, kerajaan negeri sekarang dilihat 'kurang bersimpati' pada orang Melayu. Mereka bertindak mengikut 'rules of  law'. Iaitu tuan2 tanah ada hak ke atas tanah mereka. Dengan potensi ekonomi yang besar dan sokongan kuat dari kerajaan negeri, sekaranglah masanya untuk memajukan tanah2 mereka. Bila 'land is State matters', tidak banyak yang boleh dibuat oleh kerajaan Persekutuan untuk membantu orang Melayu di situ.

Semoga kes ini menjadi iktibar kepada kita. Khususnya pemilik2 tanah. Janganlah mudah menjualnya. Buatlah perancangan rapi agar anak cucu tidak merana di kemudian hari.

No comments: