September 20, 2010

Hampir 7 Tahun Mengaji Baru Khatam



Bermula pada tahun 2004, aku dan isteri belajar mengaji al-quran dengan Ustaz Ibrahim dari Taman Medan. Maklumlah last khatam masa budak2 lagi. Ilmu tajwid masa tu kurang. Cuma belajar dengan arwah Tok Aki aje. Bila Tok Aki dah tiada, tak adalah pergi mengaji lagi. Sampailah dah berkeluarga baru teringat nak belajar semula. Ada juga try2 belajar dengan tok imam kat masjid. Nampaknya banyak dugaan. Mengaji kat masjid lambat sikit rasanya. Sekali belajar cuma setengah mukasurat dapat dibaca. Kalau macam tu bila nak khatam.

Dengan Ustaz Ibrahim kami belajar mengaji berdua saja di rumah. Mengaji sekali seminggu. Cepat sikit dan boleh baca banyak. Bermula dengan muqadam hingga naik al-quran. Ustaz Ibrahim memang tegas semasa mengajar. Dia memang terkenal di sekitar Petaling Jaya dan Puchong. Ramai dah belajar dan khatam dengannya. 

Alhamdulillah, pada Oktober 2008 kami berdua habis membaca seluruh al-quran dengan tunjuk ajar Ustaz Ibrahim. Walaubagaimana pun, majlis khatam al-quran cuma diadakan pada 19 September 2010. Sebabnya, kami berpindah ke Desa Bestari sebaik saja tamat mengaji. Ustaz Ibrahim pun ada mengajar jiran kami di Puchong Indah. Bila depa sekeluarga tamat pada bulan Julai 2010, kami pun bercadang buat majlis khatam bersama di Desa Bestari lepas raya. Walaupun majlis khatam ni  ringkas, tapi sungguh bermakna bagi kami semua.

No comments: