September 13, 2010

Ketidakselesaan Seketika Yang Mengeratkan Ikatan Kekeluargaan


Beraya di kampung memang meriah. Semua adik beradik balik walaupun ayah dan ibu telah lama tiada. Dah jadi tradisi. Selepas solat sunat raya mesti menziarah pusara ayah bonda. Bawa bersama anak cucu yang kebanyakannya tak sempat bertemu datuk dan nenek mereka. Sekurang-kurangnya bacaan Al-Fatihah dapat disedekahkan.

Suasana riuh rendah menghidupkan rumah arwah ayah yang selama ni sunyi. Masing2 pakat berebut channel semasa bersembang. Diselangi gelak ketawa dan senda gurau antara ahli keluarga. Kadang2 sampai lewat malam. Rasa macam tak puas2. Ada saje topik yang dibualkan. Walhal, masing2 duduk kat KL dah biasa berjumpa. Anak cucu pun sibuk bemain-main dan berlari ke sana sini.

Bayangkanlah hampir 40 orang ahli keluarga balik ke kampung serentak. Rumah arwah ayah hanya ada tiga bilik tidur dan dua bilik air sahaja. Hampir setengah jam digunakan hanya untuk menyusun tempat tidur. Kadang2 pakat berebut tempat tidur. Kena Pak2 saudara yang berdengkur kuat . Tak lena lah semua dibuatnya. Macam2 lagu. Time nak mandi dan ke tandas pun sama. Kena beratur. Part nak makan pula kena pandai berebut. Siapa lambat dan malu2, dapat sisa lah jawabnya.

Semua keadaan tidak selesa ini dihadapi setiap tahun. Ia hanya seketika. Antara dua ke tiga hari saja. Yang penting adik beradik dapat berkumpul dan menyambut hari raya kat rumah arwah ayah. Anak2 pula dapat bermesra dengan sepupu2 mereka. Masa yang singkat ini digunakan semaksimum mungkin untuk mengeratkan ikatan kekeluargaan. Terasa puas dalam hati bila suasana sebegini dapat dilalui setiap tahun.

No comments: