September 3, 2010

Moga Kita Lulus Dengan Cemerlang


Bulan tarbiyah atau latihan kita nampak tinggal beberapa hari lagi saje. Lima ke enam hari saja lagi InsyaAllah, kita sampai ke garisan penamat Ramadhan. Peringkat awal dan separuh akhir dah berlalu. Dikatakan sekarang ni kita tengah berada di peringkat finallah (10 hari terakhir). Bagi Allah s.w.t  lagi ramai yang berada di peringkat final, lagi dialu-alukanNya. Hadiah2 yang disediakanNya banyak dan lumayan belaka. Tak macam pertandingan buatan manusia. Hanya dua pemain atau dua pasukan saja yang layak berada di peringkat ini. Itulah tanda kebesaranNya.

Kata ustaz2, perasaan yakin nak dapat result cemerlang dalam ujian ni dah boleh mula dirasakan sikit2. Antaranya, semangat beribadah semakin kuat. Rasa ringan saja nak ke masjid. Tak rasa malas dan bermacam-macam halangan. Bangun bertahajjud pun rasa mudah. Pantang lapang, al-quran mesti  nak dibaca. Perasaan seronok dan kelazatan beribadah dapat dirasakan. Maklumkan, dikatakan beribu-ribu malaikat turut beribadah bersama kita. Meriahlah suasana.

Tambah ustaz lagi, banyakkanlah berdoa. Mohon Allah s.w.t menerima amalan puasa kita. Antara ayat2 al-quran yang digalakkan dibaca sebagai doa ialah : Surah Ibrahim (Ayat 37) dan Surah Al Aaraf (Ayat 43). Matlamat puasa kita ialah untuk menjadi insan yang  BERTAQWA. Itulah keputusan cemerlang yang dicita-citakan.

No comments: