September 7, 2010

Cabaran Memandu Balik Kampung Pasti Ada


Nampaknya musim balik kampung untuk berhari raya telah bermula. Sudah hampir sebulan kita menunggu saat ini. Ia adalah pengalaman yang perlu dilalui oleh warga kota untuk meraikan hari raya setiap tahun. Cabaran memandu tidak dinafikan amat besar. Walaupun dah ada lebuhraya. Kalaulah tak ada lebuhraya, tak tahu lah macamana agaknya.

Bak kata ustaz2, sebelum bertolak keluar dari rumah, buatlah beberapa ibadah sunat. Digalakkan buat solat sunat musafir dulu. Tujuan untuk keselamatan kita dan harta yang ditinggalkan sementara. Jangan lupa baca doa naik kenderaan. Kita baca dan ahli keluarga aminkan. Mintalah jiran2 sebelah yang tak balik kampung, tolong2 tengokkan rumah kita.

Banyak2 bersabar semasa memandu. Ikut had laju. Biasalah musim raya. Jumlah kenderaan berlipat ganda. Jangkamasa diambil sampai balik ke kampung mestilah lebih lama daripada biasa. Kalau rasa mengantuk, rehat dulu sebentar. Semuanya terletak ditangan kita semasa memandu. Berkat solat dan doa kita, insyaAllah dilindungiNya kita dari apa2 kesulitan di sepanjang perjalanan.

No comments: