September 18, 2010

Tunggu Majlis Rumah Terbuka Baru Nak Ziarah ?


Selalunya majlis2 rumah terbuka mula diadakan pada minggu kedua bulan Syawal. Setelah semua warga kota pulang selepas puas berhari raya di kampung. Minggu2 seterusnya digunakan untuk beraya di bandar terutama bersama jiran2 dan sehabat handai. Maka pakat berebutlah buat majlis rumah terbuka. Katanya, senang jemput serentak. Sekali layan dan lebih meriah.

Ada isu timbul disebalik tren sebegini yang telah berlanjutan untuk beberapa tahun ke belakangan ini. Nampak seolah-olah macam jadi satu tabiat pulak. Kalau tak ada majlis rumah terbuka jawabnya tak datanglah jiran2 dan sebabat handai ni. Seakan-akan mengambil sikap 'wait and see'. Tunggu punya tunggu sampai habis bulan Syawal. Kena tunggu Syawal tahun depanlah nampaknya. Kan tak berapa manis jadinya ?

Sepatutnya, ziarah menziarah ni diteruskan. Tak payah tunggu dijemput. Talipon aje kata nak datang. Yang penting kita nak maaf-bermaafan dan dapat mengeratkan tali siratulrahim. Jenis juadah yang dihidangkan usah digaduhkan. Air sirap dan sedikit kuih raya sudah memadai. Hati pasti akan terasa lega bila segala dosa2 samada sengaja atau tidak disengajakan dah saling dimaafkan antara kita. Itulah antara matlamat yang nak dicapai pada bulan Syawal ni.

No comments: