October 6, 2010

Dilema Mengadakan Kenduri Kahwin Dalam Bulan Syawal


Ada beberapa perkara yang dapat dirumuskan apabila sedikit sebanyak terlibat dalam beberapa majlis perkahwinan yang diadakan dalam bulan Syawal ni. Yang jelas, kadar ketidakhadiran para jemputan agak tinggi. Dianggarkan sekitar antara 20 ke 30 peratus. Fenomena ini mungkin disebabkan oleh pertembungan antara majlis perkahwinan dan rumah2 terbuka yang diadakan serentak. Bagi mereka yang dah balik kampung pada musim raya, mungkin agak keberatan nak datang balik. Sebabnya, kehabisan cuti, kos dan tak larat nak drive jauh selepas menghadapi traffic jam pada musim hari raya.

Para jemputan yang datang pun kebanyakan tak makan banyak, Perut dah penuh makan di majlis2 rumah terbuka. Ramai yang datang lewat atau datang saje2 sekadar tunjuk muka untuk menjaga hati tuan rumah. Maka banyaklah nasi dan lauk pauk terlebih dan tak habis,

Perkara yang satu lagi ialah 'collection' tuan rumah agak merundum. Walau pun ini bukan yang diharapkan sangat. Maklumlah,  persiapan menyambut hari raya melibatkan kos yang tinggi sekarang ni. Jadi para jemputan yang datang pun menghulur mana yang termampu atau terbakilah. 

No comments: