October 11, 2010

Mekah & Madinah Destinasi Luar Negara Yang Pertama


Bercuti bersama keluarga ke luar negara memang sentiasa menjadi cita2 dan idaman. Rasanya setiap kali cuti sekolah, anak2 akan bertanya ke mana destinasi kali ini. Semua tempat kat Malaysia ni dah pergi kata mereka. Pantai, gunung, pulau, tasik semua dah dikunjungi. 'Tak kan nak pergi lagi ?' Soalan yang agak mencabar ego ku sebagai bapa. Baru ku sedar anak2 sekarang agak demanding. Lagi besar mereka, lagi pandai meminta.

Bincang punya bincang dengan isteri. Akhirnya keputusan terbaik dicapai. Anak2 ni tak pernah ke luar negara. 'Biar kita bawa mereka ke tanah suci.' bisik ku pada isteri. Cadangan ini diterima baik oleh semua. Lagi pun masa tu rezeki agak mengizinkan. Bila dengar nak pergi ke tanah suci, ibu ku pun nak ikut sama.

Bila tiba masanya, berangkatlah kami berenam ke tanah suci. Bersyukur pada Allah s.w.t bila melihat anak2 ceria dan tekun beribadah sepanjang berada di tanah suci. Walau pun cuaca agak panas, tiada sedetik rungutan keluar dari mulut mereka. Ibadah umrah sebanyak 7 kali dapat dilaksana. Pesan ku pada mereka, 'Berdoa dan mintalah sebanyak mana kat Allah s.w.t. semasa berada di tanah suci'. InsyaAllah akan dikabulkanNya.

No comments: