October 12, 2010

Disapa Raja Muda Perlis Di Mekah


Biasanya lepas solat asar, singgah sebentar kat Makkah Hilton Hotel. Buat window shopping. Kali ni cari jam tangan yang dipesan anak. Masa dok belek2 jam, tiba2 ada yang menegur. 'Nak beli jam ke ?'. 'Saja tengok2' jawab ku ringkas sambil berpaling ke arah suara yang menegur. Orangnya agak rendah tapi berbadan tegap. Aku pun menghulurkan tangan untuk bersalam.

Nampak mesra sungguh orangnya. Dia tanya lagi. 'Datang naik penerbangan ke berapa ?' 'KT 2' jawabku. 'Encik pula KT berapa ?' tanyaku pula. 'Saya datang dengan MH2' jawabnya. 'Ehhh.... lain pulak nombor penerbangannya' bisik ku dalam hati. Sambil tersenyum dia bisik pada ku, 'Saya ni Raja Muda Perlis'.

MasyaAllah tak kenal sungguh aku pada Raja Muda Perlis ni. Maklumlah, baginda ni tak macam Raja2 Muda negeri lain. Baginda jarang sungguh keluar kat tv atau surat khabar. 'Maaf tuanku saya tak kenal' kata ku jujur padanya. 'Tak apa' katanya.

Difahamkan lepas beberapa bulan kembali daripada ibadah haji tahun tu (2000), baginda ditabalkan sebagai Raja Perlis. Kawan2 kata, 'Kau patut hantar postcard ucap tahniah pada baginda.' selepas aku menceritakan kisah ni pada mereka.

No comments: