November 2, 2010

Hutang Pasti Dibayar


Menonton siri Biography - Mahathir di Astro dua hari lalu memberi banyak maklumat dan pengajaran berharga. Selain dapat memahami sedikit sebanyak latarbelakang dan ketokohan Tun, ada satu kisah yang diceritakan Tun agak menyentuh perasaan.

Klinik Maha milik Tun merupakan klinik swasta pertama diusahakan oleh doktor Melayu di Alor Setar. Maka ia menjadi kunjungan pilihan di kalangan orang Melayu. Pesakit2 ni kebanyakannya terdiri daripada petani dan pesawah yang berpendapatan rendah. Belanja ke Alor Setar untuk menaiki bas atau teksi agak membebankan bagi mereka. Bila sampai ke klinik duit hanya tinggal untuk tambang balik ke rumah. 

Lepas mendapat rawatan dari Tun, ubat diberi tanpa mampu dibayar mereka. Dengan muka sedih minta tangguh dulu bayaran dan janji akan bayar kemudian. Tun tak kisah, janji pesakitnya dapat pulih dari beban yang ditanggung.


Selepas dilantik jadi PM, ada orang2 yang tidak dikenali berjumpanya. Lalu menghulurkan duit RM5. Katanya, 'ini hutang saya pada Dr. masa terima rawatan kat klinik dulu'. Tun kata peristiwa ini amat menyentuh perasaannya. Sebak juga rasa dihati menonton part ni.

No comments: